* * *

11/90. Varaventtiilissä kerrotaan uudesta, parhaillaan eduskunnan käsittelyssä olevasta laista, joka Suomessa tekisi virallisesti tietokoneohjelmien kopioimisesta laitonta. Oli jo korkea aikakin.

Nirvi kävi Englannissa ECES-messuilla (European Computer Entertainment Show). Messujen takana oli iso kustannusyhtiö EMAP, joka julkaisi suurinta osaa Englannin tietokonelehdistä. Jo aiempina vuosina Nirvi oli kuvaillut hyvin alaikäisten tavararohmujen silmitöntä mellastusta niinä päivinä, jolloin messut olivat auki yleisölle, mutta nyt tämä messujen ikävimmän puolen kuvaus saavutti uudet mittasuhteet: "Helvetti on olemassa ja se sijaitsee Earl's Courtissa pelimessujen yleisöpäivinä. Oven ulkopuolella oli puolentoista kilometrin (ihan tosi!) pikku jono, joten arvatkaapa tunnelma sisällä. Se vastasi viiden hengen saunaa, johon on tungettu parikymmentä oliota. Tämä valtava lauma käänsi kaiken, mitä ei ollut pultattu kiinni ja osan pultatuistakin. Pateettiset jaloilla varustetut tavararöykkiöt kirjaimellisesti valuivat käytävillä ahnehtien ja ahnehtien yhä enemmän ja enemmän.
    Oceanin osaston (ja turvamiesten) yli vyöryi massa, joka kymmenessä minuutissa teki selvää koko viikonlopun muovipussivarastosta. Yritteliäisyyspalkinnon saivat ne pikku ahnurit, jotka onnistuivat kääntämään Virgin Mastertronicin osastolta noin neljän metrin korkeudessa olevat isot mainostaulut. He jäivät kuitenkin kiinni ulko-ovella. Jälkikäteen firmojen edustajat luonnehtivat messuja kuitenkin normaalia rauhallisemmiksi.
    Oi Herra, lupaan lopettaa kahvirahojen keräämisen kolehtihaavista, mutta kuolemani jälkeen älä pistä minua Earls Courtiin töihin!
    Suoraan sanoen messujen siirtyminen EMAPin siipien suojaan ei ainakaan parantanut messujen tasoa. Kiinnostus tämäntyyppisiin sirkuksiin on tasaisesti laskemassa, koska pääasiassa firmat tulevat paikalle tekemään bisnestä, eivät jakamaan tavaraa pohjattomiin mustiin aukkoihin".

Bittipostin noloimman kirjeen arvonimen saa "Piracy is theft" -nimimerkin kirjoitus, jossa hän ilmoitti löytäneensä suomalaisen Avesoftin Tetris-tyyppisestä Coloris-pelistä Jukka Tapanimäen nimen, high score -listan kärjestä. Tuloksena oli yli satatuhatta pistettä. Kyseenalaiseksi seikan teki se, että nimi löytyi Coloriksen piraattiversiosta. Nimimerkki epäili joko Jukan pelaavan kopioituja pelejä tai sitten Bitin arvostelevan ns. "testiversioita" peleistä. Hän oli siis pelannut Coloriksen piraattiversiota ja sai kuulla kunniansa Bitin toimittajalta, joka samalla huomautti, että Tapanimäki oli pelannut Coloriksen esiversiota ja saanut tuloksensa sitä kautta jokaiseen kappaleeseen kyseistä peliä. Eihän pelejä itse tehnyttä henkilöä ole edes soveliasta epäillä piraatiksi.

Suuri ja mauton hautakivikilpailu oli tämän numeron pilajuttuna.

* * *

12/90. Peliarvosteluosastoa eli Softasäkkiä on vaivalloista selata näissä tämän ajan Biteissä. Lehden keskivaiheille, minne arvostelutkin laitettiin, kun oli pistetty niin paljon kokosivun ja aukeaman kokoisia mainoksia. Arvostelupuoli oli siis melkoisen hajanaista silppua, eikä etukäteen tiennyt jatkuvatko arvostelut seuraavalla aukeamalla vai kahden aukeaman päästä vai loppuivatko ne.

Takakannessa varoitus etukäteen uudesta MikroBITIN logosta. Ei se kuitenkaan lieventänyt järkytystä...

* * *

1/91. Jos näistä kolmesta logosta valittiin Panu Kosken ehdotus muokattavaksi lopulliseen muotoonsa, niin silloin täytyy sanoa, että tyylikäs logo muokattiin tunnistamattomaksi ja paljon rumemmaksi.

 

 

Lisäksi lehden kokoa kasvatettiin pystysuunnassa. Olipahan tilaa millä mällätä.

Pekka Pessi testasi 14 tietokonehiirtä, ja vitsinä löytyy myös sen aidon hiiren testaus. "Sopivuus: Melkoinen, Valmistusmaa: Ilman lisenssiä joka maassa, Maahantuoja: Kauppalaivat, Puhelin: Ei omista, Hinta: PD-kamaa... ...Johdon pituus: 8 cm, Pallo: Kelpaa, kiitos, Liikealue: Aikamoinen, Muuta: Testin vanhin malli". Heh heh.

Jenkkilä-palstallaan Aki Korhonen pohtii virusten alkuperää ja sitä ketkä näitä tekevät. Hän esittää oman teoriansa: "Haluan kuitenkin kiinnittää huomiota niihin huippuälykkäisiin, monimutkaisesti leviäviin ja valikoivasti tuhoaviin viruksiin, joita on liikkeellä erityisesti Macintosh-maailmassa. En jaksa uskoa siihen, että maailmasta löytyy ohjelmoijia, jotka viitsisivät tehdä näitä suurta vaivaa ja laajoja taustatietoja vaativia ohjelmanäytteitä ilman minkäänlaista vastiketta.
    Ehkäpä viruksilla on hieman outo, mutta käsityksiä murtava tausta. Mitä jos viruksien tekijät ovat samoja henkilöitä, jotka tekevät viruksilta suojaavia ohjelmia tai joka tapauksessa samaan organisaatioon liittyviä henkilöitä?
    Monimutkaiset virukset ilmestyivät maailmaan alle vuoden aikana ja liki samanaikaisesti moni upouusi ohjelmavalmistaja alkoi tarjota ainoana tuotteenaan viruksilta suojaavia ohjelmia. Tämä ei ole syytös ketään kohtaan, mutta yhteensattuma on ilmeinen.
    MikroBITINKIN uutisissa on kerrottu tietokonehuoltomiehestä, joka istutti huoltamiinsa koneisiin viruksen, jotta koneet kaatuisivat ja hänen työnsä ei loppuisi kesken. Täytyy muistaa, että viruksilta suojaavien ohjelmien markkinat ovat nykyisin laskettavissa sadoissa miljoonissa. Kolme vuotta sitten virusohjelmamarkkinoita ei ollut ollenkaan!"

Kuukauden hupijuttuna esitellään Matti Nykänen, josta on tehty hiiri, ja hiirestä on tehty surkea peli. Jopa niin surkea, että pelin nimessä hahmoa väitetään oravaksi.

Bittipostissa "Blitz Plötzlich" vinoilee hemmotelluista bittiporsaista, joilla on tietokoneina isien ostamat huipputehokkaat, -nopeat ja kalliit laitteet. Sitten haukutaan hitaiksi pelejä, jotka kirjoittajan mielestä ovat aivan nautittavia nopeutensa puolesta. Lisäksi hän kysyy, miksei englantilaisissa tietokonelehdissä juuri näe kirjepalstoilla negatiivista palautetta, ja kommentoi että "Muutenkin joidenkin englantilaisten lehtien "arvostelu" on reilusti yliampuvaa. Lukekaa vain lokakuun C&VG:n kannessa ollutta läpyskää, niin tiedätte mitä tarkoitan: "Emme ole vielä nähneet kyseistä peliä, mutta veikkaamme sen olevan eräs joulun huippupeleistä..." Ps. Olette oikeassa. Zero on huono lehti, eikä sen "huumori" juurikaan naurata".
    Toimitus vastasi kyselyyn negatiivisen palautteen puuttumisesta brittilehdissä: "Ilmeisesti siitä syystä mitä mekin olemme joskus pohtineet: haukkumakirjeet saattavat suggeroida ihmiset uskomaan lehden todella olevan huonon, ja kun englantilaisilla lehdillä on paljon "kilpailijoita" (suurin osa saman kustantajan siis) niin ehkä he pelkäävät lukijoiden vaihtavan lehteä. Kyllähän mekin voisimme täyttää muutaman sivun hirveillä kehuilla, mutta kiinnostaako se ketään?
    Mitä tulee "emme ole nähneet..." -osuuteen, niin kyllä suuresta osasta pelejä voi arvata etukäteen, että niistä tulee hittejä... ...Kommenttiin Zerosta yhdymme, vaikka se onkin erittäin epäeettistä. Trendi valitettavasti näyttää siltä, että lehti lehden jälkeen (Englannissa siis) muokkaa linjaansa lapsellisemmaksi. Se on ilmeisesti myyvää. Siinäpä hyvä kirjoittelun aihe, Bitti vastaan brittilehdet".

Eipä näkynyt Bittipostissa kirjoittelua aiheesta Bitti vs. brittilehdet. Aihe ei ehkä inspiroinutkaan. Mutta kaikki haukkuvat kommentit Zero-lehdestä saivat minut ostamaan ko. lehden kesäkuun 1992 numeron, jotta saisin itse todeta lehden surkeuden. Brittitietokonelehtien koko ajan lapsellisempaan suuntaan menneen linjan olen myös todennut hyvin itsekin. Ei tarvitse kuin verrata kahta omistamaani Computer + Video Games -lehden vuosien 1987-1988 numeroa ZZAP!64 -lehden vuosien 1991-1992 numeroihin ja varsinkin vuoden 1993 Commodore Force -lehtiin, niin eron huomaa.

Lisäksi Bittipostissa yksi kirjoittaja valitti ensinnäkin konsolijutuista, toiseksi liioista mainoksista ja kolmanneksi hän vaati ohjelmalistaukset takaisin. Ja tottakai hän vielä rehenteli kopioitujen ohjelmiensa määrällä ja sillä, ettei hänellä muuta olekaan kuin kopioita. Tukku muita kirjoittajia taas toimituksen mukaan länkytti siitä että Amiga on paras kone, ja että Nirvi aina haukkuu Amigaa ja kehuu ST:tä. Toimitus ärähti oikein kirosanan kera näille tyypeille, että "kasvakaa aikuisiksi!". Bittiposti ei totisesti ollut enää entisellään.

* * *

2/91. Tom Snällillä oli ilmeisiä vaikeuksia keksiä mitään omaa piirrettävää. Wallu julkaisi taas grafiikkakurssillaan lukijoiden lähettämiä tietokoneella piirrettyjä kuvia. Snäll oli piirrellyt tekijänoikeussuojattuja aiheita, kuten Watchmenia ja Nemesis the Warlockia, mutta pääsi Wallun seulasta läpi kuvalla, joka oli kopioitu Motörheadin Rock'n'Roll -levyn kannesta.

Vielä vuonna 1991 viitsi MikroBITTI julkaista sivun mittaisen artikkelin siitä, miten Commodore 64:n käyttämisessä pääsee alkuun.

* * *

3/91. Bitin numerossa 2/90 ja kerran myöhemminkin uutisoitu AIDS-tietokonevirus ja sen tehnyt Joseph Popp pääsivät vielä kolmannen kerran Bitin uutispalstalle. Popp joutui oikeuteen Englannissa. "Poppia on syytetty muun muassa siitä, että hän yritti tehdä rahaa AIDS-viruksellaan myymällä virukseen lääkettä 387 dollarilla. Jälkiä hän yritti peittää kierrättämällä rahat Panaman kautta. Homma ei kuitenkaan onnistunut ja FBI pidätti hänet". Popp yritti puolustautua sillä, että kerätyt rahat oli tarkoitus lahjoittaa AIDS-tutkimukseen. Wikipediasta voi englantia hyvin taitava lukea lisää.

Las Vegasin CES-elektroniikkamessuilla seikkaili taas Jarmo Österman, jota ei Bitin sivuilla muissa yhteyksissä oltu toistaiseksi nähty.

Wallu arvioi Amigalle tehdyn Disney Animation Studio -animaationteko-ohjelman. Mikki Hiiren hahmon dominoimassa aukeamassa Wallu mainitsee myös ne neljä suomalaispiirtäjää, jotka ovat päässeet piirtämään Disney-juttuja, eli Mauri Kunnaksen, Tarmo Koiviston, itsensä (kymmenen Nalle Puh -sarjista) ja Jukka Murtosaaren.

Lehden keskeltä löytyy 16-sivuinen pelikonsoliliite. Muhkeassa paketissa Jukka Tapanimäki Markku Alasen avustuksella luettelee tietoja Segasta, Nintendosta, Sega Mega Drivesta, Atari Lynxistä ja Game Boysta, kertoo Nintendon Super Famicomista, Super Mario Bros. 3:sta, Castlevania III:sta ja Mega Man 3:sta, jakelee pelivinkkejä sekä arvostelee lyhyesti 99 peliä!

Pelivinkkiosasto Pelikopterissa Baron Knightlorea tuuraa Count the Money. Ei tietoa, oliko tuonkin nimimerkin takana Teittinen vai joku muu, joten jätin kreditoimatta Bookogsissa.

Wallu pääsi arvostelemaan yhden pelin, golf-peli Tournament Golfin. Arvosana 63%, ei ollut Wallu tyytyväinen.

Bittipostissa Mikko Koivunalho oli tyytymätön postipalstan tasoon. "Bittipostista on tullut MikroBITIN roskispalsta. Minua ihmetyttää, että MikroBITTI sietää moista roskanpuhumista. Näkee selvästi, että suuri osa kirjeistä on väsätty puhtaasti ajantappamistarkoituksessa. Ne kurjat raukat eivät uskalla laittaa edes nimeään lehteen". Koivunalho kyselee vielä, miten tietokonepeleistä pystyy ottamaan laadukkaita kuvaruutukuvia, ja toimitus vastaa.

* * *

4/91. Niko Palosuo kertoo alkuaikojen (1973-1983) kaupalliseen tarkoitukseen kehitetyistä mikrotietokoneista, ja kysyy mahtaako mikään niistä olla tulevaisuudessa himoittu keräilykappale. Miten on, ovatko IMSAI 8000, Commodoren PET 2001, MITSin Altair 8800 tai Osborne I tänä päivänä arvotavaraa?

Maaliskuun numerossa peliarvostelijana debytoinut Tony Ihander kirjoittelee jo tulevista peleistä yhdessä Nirvin kanssa. He sopivat hyvin yhteen, sillä Ihanderin kirjoitustyyli muistuttaa Nirvin tyyliä niin paljon, että tsekkaamatta on vaikea arvata, mikä arvostelu on Ihanderin ja mikä Nirvin kirjoittama. Samanlaista huulenheittoa tulee kummaltakin.

Kirjepalstalla vain yksi palautekirje tällä kertaa, mutta se onkin PITKÄ, ja kirjoittajana mies jonka parin vuoden hiljaiseloa joku ehkä kerkesikin ihmetellä.

* * *

Pelit 1991 kevät. SSI:n eli Strategic Simulations, Inc:n Eye of the Beholder tällä kertaa kansikuvana. Sitä ei kuitenkaan tässä arvostella, vaan se sai odottaa vuoroaan seuraavaan pelikirjaan asti. Uutena juttuna leffapeliosasto ennen kaikkia muita peliarvosteluja, eli elokuviin pohjautuvat pelit samoin kuin ne alkuperäiset elokuvatkin arvostellaan. Mukava lisäys pelikirjaan, joka jo jonkin aikaa oli kaivannutkin jotain tuoretta ideaa. Suppeasta artikkelivalikoimasta Nirvin katsaus kauhupeleihin jaksaa olla kiinnostavaa luettavaa. Mainituista elokuvista Back to the Future II, Gremlins 2, Total Recall ja Dick Tracy tuli nähtyä valkokankaalla. The Spy Who Loved Me - tottakai Bond-leffat ovat tuttuja ja rakkaita, ja kahteen kertaan ostettuja (VHS:nä ja DVD:nä). Robocop 2:n olen nähnyt myös, ja Monty Python's Flying Circushan on paras sketsiviihdesarja ikinä. Monty Pythonistahan minun netissä käyttämäni nimimerkki Gumby on peräisin.

* * *

5/91. Bittipostista: "Arvoisa Bitti, ja eritoten teidän "huippu"piirtäjä Wallunne. Mistä johtuu, että Wallu inttää kivenkovaan tekijänoikeuksista, eikä suostu julkaisemaan jo keksittyjen hahmojen, kuten Batmanin, Judge Dreddin, Karvisen tai muunkaan kuvia, mutta samaan aikaan mm. englantilaisen Amiga Actionin lukijapalstat pursuavat Teenage Mutant Ninja Turtlesseja, USS Enterpriseja, Super Mario Brosseja ja montaa muuta?" kysyi Freddy Krueger & STe. "Ja huippupiirtäjämme Wallu vastaa: Jos pidät kopiotaidetta arvossa, niin pidä. Minusta orjallinen toisen piirroksen kopiointi, vaikka käyttäisi kalkkeeripaperin sijasta tietokonetta, on typerää. Ja mitä ulkomaisiin lehtiin tulee, siellä pätevät sikäläiset tekijänoikeuslait. Virossakin kopsataan W. Disney -vainaata aivan surutta..."

Saman numeron Mikrokivikauden valtasi hetkeksi Wallun piirtämä tyly Karvis-parodia Lärvinen, ja kun muistaa taannoisen Motörheadin levynkannen kopiointitapauksen, niin Wallun ajatuskulun voi arvata. Bittipostin kuvituksena on vielä ensimmäinen ruutu eestiläisestä "Miki ja Pluuto seiklused" -kopiosarjiksesta. Ihastuttavan kökköä piirräntää kauhistuneine lehmineen.

* * *

6-7/91. Pääkirjoituksessa lamatunnelmia, joista sentään löydetään jotain positiivistakin sanottavaa: "Tiedotusvälineissä on pitkin vuotta kerrottu lamasta. Monilla aloilla on jouduttu lomauttamaan väkeä ja yrityksiä menee konkurssiin huomattavasti enemmän kuin vanhoina hyvinä aikoina. Nyt kannattaakin pitää silmät auki pikkuilmoituksia selaillessa, sillä erilaisista konkurssi- ynnä muista yritysten tyhjennysmyynneistä saattaa löytää hyvää tavaraa erittäin edullisesti".

Jukka Tapanimäki testaa Nintendon Super Famicomin. Wallu julkaisee taas lukijoiden tietokonegrafiikkaa. Bitin keskellä 16-sivuinen PC-liite. Suomen lamatunnelmien keskellä Aki Korhonen herättää Jenkkilä-palstallaan närää kertomalla USA:ssa hiljakkoin jaetusta 120 miljoonan dollarin eli noin puolen miljardin markan lottojättipotista, ja että summa jaetaan voittajalle tasaisesti 20 vuoden ajalle. MikroBITTI on kolmannen kerran mukana ECTS-messuilla Lontoossa. Toni Hakala arvioi erilaisia kummallisia peliohjaimia joiden tarkoitus oli tuoda vaihtelua usein keskenään samankaltaisten tikkujen massaan.

Bittipostissa "Q Anonyymi" on kyllästynyt toimituksen asenteeseen lukijoiden kirjeitä kohtaan. "Lopettakaa mielipidekirjeiden kritisoiminen. Aina kun joku herjaa lehteänne, te herjaatte takaisin. Ottakaa huomioon, että kyseessä on mielipide. Kuka teille enää viitsii kirjoittaa, koska te vain saatatte kirjoittajan naurunalaiseksi (tosin nautin Amiga-pellejen morkkaamisesta)". Toimitus vastaa: "emme varmasti lopeta. "Joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön". Emme me pysty tekemään järkeviä ja perusteltuja mielipiteitä naurunalaisiksi joutumatta itse naurunalaisiksi".
    "H.E." taas on syvästi pettynyt koko MikroBITTIIN, koska sen suuntaus näyttää "olevan lähinnä mikroaan pelaamiseen käyttävien lukijoiden kosiskelua". Hän ehdottaa että Bitin toimitus joko perustaisi erillisen pelilehden, tai sitten laittaisi joka toiseen numeroon peliliitteen, joka toiseen numeroon liitteen joka sisältäisi ohjelmalistauksia, kaikenlaisia virityksiä, hyviä vinkkejä ja muita tee-se-itse -ohjeita. PeliBITTIÄ oli toivottu Bittipostissa aiemminkin, mutta toimitus ei pitänyt ideaa taloudellisesti kannattavana. Tällä kertaa sentään pyydettiin lukijoilta mielipiteitä asiasta.

* * *

8/91. Segan Game Gear -konsoli Tapanimäen kokeiltavana. Pelitarjonnasta jäi hieman tasapaksu kuva, mutta Jukka ennusti laitteelle kapeaa elintilaa teknisesti surkean Gameboyn ja kangertelevan pelien maahantuonnin rasittaman Lynxin kainalosta.

Wallun innostus tietokoneella piirtämiseen näkyy vihdoin Mikrokivikaudessakin. Näin alkaa jatkotarina, joka jatkuu yhä hullumpana. Naispuolinen tietokone poistaa Hannun päästä herneen näköiset aivot ja sujahtaa itse sisään kalloon. Näin hän ottaa Hannun valtaansa ja voi aloittaa maailmanvalloituksen. Vaan asiat alkavat luistaa pieleen, kun siivoamispuuhissa oleva Helka nykäisee tietokoneen töpselin irti... Sillä välin Hannun herneaivot viettävät lokoisia hetkiä tietokoneen sisuksissa, missä Helka ei ole piinaamassa, eivätkä halua palata Hannun kalloon. Lokakuun numerossa Wallu kertoo käyttäneensä sarjiksen tekoon Macintosh IIci:tä, PixelPaint Professionalia ja Aldus FreeHand 3.0:aa.

* * *

9/91. Otsikkoa "Piipittävä painajainen" käytti Tapanimäki arvioidessaan taskupelilaitetta ja sille saatavilla olleita Akklaimin Superplay-sarjaan kuuluvia pelejä. "Arvostelu on vain yhdestä kolmeen tähteen, koska peli on joko tylsä, vielä tylsempi tai täysin älytön". Lisäksi Jukka tuskaili sitä elektronisen jätteen määrää, ja että näillä peleillä ja "Gameboyn Super Mario Landin tapaisilla eepoksilla on yhtä paljon eroa kuin luolan seinään töherretyllä lehmällä ja Crayn tietokoneanimaatiolla".

* * *

10/91. Antti Hannula starttasi oman Japanila-palstan, jossa raportoi kuulumisia tästä ihmeellisestä ja käsittämättömästä maasta. Wallu oli aiemmin järjestänyt tietokonegrafiikkakilpailun aiheenaan "Lost Spaceship", ja lukijoiden piirtämiä upeita kadonneita avaruusaluksia esiteltiin sivuilla 32-33. Parhaan työn valitseminen oli Wallulle ylivoimainen tehtävä, joten hän sälytti vastuun taas lukijoiden harteille.

Piipittävästä painajaisesta Neo Geoon. Markku Alanen ja Jukka Tapanimäki loivat taas Bittiin konsoliliitteen (tosin vain kahdeksansivuisen), ja Neo Geo Home System oli arvioitavana. "Piikikäs Mariontappaja" Sonic the Hedgehog oli tullut, ja ainakin minä tykkäsin pelistä otetuista näytekuvista.

* * *

11/91. Wallun kadonneen avaruusaluksen metsästys, osa 3. Neljä työtä lisää, joista äänestää parasta. 16-sivuinen PC-liite ja Demoniah-juliste, joka on poimittu tietokoneen ruudulta ja on niin suttuinen, etten usko siitä olleen iloa kellekään.

Nirvi kävi taas pahamaineisilla ECES-messuilla. Kyseisten messujen suosio oli kuitenkin laskenut pahasti aiemmin hyvin mainituista seikoista johtuen. Tällä kertaa suunniteltiin erillisiä consumer- ja trade-messuja, ensinmainittuja tavallisille kuluttajille, jälkimmäisiä jälleenmyyjille, lehdistölle yms. Messujen piti olla kaikkien aikojen suurisuuntaisin tapahtuma, vaan toisin kävi. Koska consumer-puolelle ei ilmoittautunut tarpeeksi näytteilleasettajia, piti koko messut muuttaa trade-messuiksi, eikä sittenkään löytynyt kiinnostuneita niin paljon kuin toivottiin. Koko ECES 1991 supistui siis hyvin pienimuotoiseksi tapahtumaksi, mistä eivät useimmat itse asiassa pahastuneet ollenkaan.

* * *

Pelit 1991 syksy. Vimeinen "kirja"muotoinen pelikirja. Pelinteko-ohjelmia ei oltukaan vielä vertailtu, ja Tapanimäki käy läpi myös sarjakuviin perustuvat pelit. Teittinen käy neljällä sivulla läpi LucasArtsin tarinan elokuvista peleihin. Leffapeliosio taas mukana, mukavaa. Elokuva-arvosteluja on kiva lukea. Back to the Future III tuli nähtyä valkokankaalla, tv:n tarjoamasta Sam Raimin Darkmanista päällimmäiseksi muistoksi jäi, että se oli yllättävän tunteellinen. No, kyllähän elokuvassa tapahtui sen verran järkyttäviä juttuja että sentimentaalisuus ja paatoksellisuus oli oikeutettua. Ensimmäisen Terminatorin näin telkkarista, kakkosen isolta kankaalta. Molemmat Predatorit tulivat tv:n kautta tutuiksi. Eipä ihmeempää sanottavaa niistä, tulihan katsottua ja jotain on jäänyt muistiinkin. Predatorin rastatukka jäi mieleen huvittavana yksityiskohtana. I Jah man, hail rastafari!

Peliarvosteluista kiintoisin on Nirvin runomuotoon kirjoitettu kritiikki Domarkin Hydrasta. Olin hulluna alkuperäiseen kolikkopeliin. Pelasin sitä jollain ruotsinlaivalla 90-luvun alussa ja pärjäsin siinä aika hienosti. Uskalsin jopa vähän himoita kuusnelosversiota, vaikka pelkäsinkin, että se on varmasti ihan rupuinen. C64-versiosta otetut kuvaruutukuvat ainakin kertovat karua kieltä.

* * *

12/91. Lokakuun kilpailun aiheena oli vääntää korkeintaan kolme tietokoneella piirrettyä jouluista kuvaa. Joitakin lukijoiden joulukuvia - moottoripyörällä päristelevää joulupukkia ja kehonrakentajapukkia - on ripoteltu 20 ensimmäiselle sivulle säästäen näin Wallulta kuvitusvaivaa.

Jyrki J. J. Kasvi kirjoittelee neljän sivun verran cyberpunkista ja Antti Hannula lopettelee Japanila-palstaansa.

Mikrokivikauden Hannun aivot jäivät tietokoneen sisään viettämään lokoisia hetkiä mikroprosessorin kanssa, ja Helkan aviomies on aivoton ja tahdoton tossukka, joka ei osaa muuta kuin hokea "kyllä, kulta". Ja Helka on kerrankin onnellinen ja tyytyväinen aviomieheensä. Että tämmöistä naiskuvaa. Wallu jaksoi lypsää tätä vitsiä puolinaisesti muutaman kuukauden ajan, mutta sitten koko "aivot tietokoneen sisuksissa" -idea unohtui.

* * *

1/92. MikroBITTI palasi sitten vanhaan aanelosta pienempään kokoon.

Ari Paananen lähti Englantiin, ja tutkailee tammikuun raportissaan lähinnä tietokonelehtien runsasta tarjontaa ja huomioi brittien tavan ujuttaa lehteen kuin lehteen - myös muihin kuin tietsikkalehtiin - erilaisia kylkiäisiä levykkeistä ja CD:istä työkalusetteihin. Aki Korhonen taas tarinoi edelleen Jenkkilästä.

Keskiaukeaman Wing Commander: Vengeance of the Kilrathi -juliste on taas suttuinen osasuurennos jostain tietokoneen ruudulta otetusta piirroksesta. Oliko Bitillä vaikeuksia julisteiden hankkimisessa?

Wallu keskittyi kilpailujen tuloksiin. Lost Spaceship -kilpa sai voittajansa ja jouluisia tietokonepiirroksia käytettiin myös aukeaman koristeluun.

Baron Knightlorea tuurasi Pelikopteri-vinkkipalstalla Berzerker. Suurisuisesti uhoava olio uhkaa lähettää pseudostellaarisen ohjuksen tuhoamaan kaiken elämän maapallolta ellei saa seuraavassa kuussa tarpeeksi hyviä pelivinkkejä (ja jotka alkavat sanoilla "Armoa, mahtava Berzerker!").

* * *

2/92. Hologrammit olivat kuukauden sana. Aki Korhonen kävi USA:n CyberArts '91 -messuilla, missä homman nimi oli keinotodellisuus. Messuraportin jälkeen hän haastatteli vielä kolmen sivun ajan Rick Dyeria, joka oli luonut maailman ensimmäisen hologame-teknologiaan perustuvan kolikkopelin, Hologram Time Travelerin. Dyer oli 80-luvulla mukana kehittämässä mm. laservideoon perustuneen kolikkopelin Dragon's Lair - jonka kakkososasta Pasi Andrejeff muuten kirjoittaa vielä toisaalla kahden sivun verran.

Japanilassa jatkaa Hannulan jälkeen Toni Hakala. Yksi ulos, toinen sisään. Mukavaa kun vapaaehtoisia aina löytyy.

Bitti aloitti puolen sivun kokoisen BITTIgalleria-palstan lukijoiden tietokonegrafiikkatöille. Kolme kuvaa mahtui esiteltäviksi.

Baron Knightlore palasi ilman kummempia selittelyjä Pelikopteria hoitamaan.

Wallun innostus tietokonepiirräntään ei ollut Bitille pelkästään hyväksi. Baron Knightloren Aldus FreeHandilla luotu uusi ulkoinen olemus on kököhkö, ja Peliluolan logon ja aukeamakehyksen uudet designit näyttävät lapsen töherryksiltä verrattuna luolan vanhoihin ulkoasuihin, joissa oli pieteetillä piirusteltua sivellintaidetta. Peliluolan logoon on jäänyt vielä valkoistakin, unohdettu mustata kaikki kirjainaukot. Mikrokivikausi on sentään taas kokonaan käsin piirretty.

* * *

3/92. Tony Ihander ei jaksanut montaa kuukautta toimia peliuutisoijana ja -arvostelijana. Nyt uudeksi pelitoimittajaksi Niko Nirvin rinnalle oli virallisesti nimitetty Jarmo Österman. Östermanin aiemmat meriitithän olivat kolme raporttia Las Vegasin CES-viihde-elektroniikkamessuilta.

MikroBITTI syöksähti ajassa taaksepäin vuoteen 1984. Kasvi kirjoitti artikkelin elokuvien tietokoneista ja tietokoneiden rooleista elokuvissa, aivan kuten Gernot Schärmelin saksasta käännetty artikkeli numerossa 2/84. Mukana olivat taas Avaruusseikkailu 2001 ja HAL, sekä War Games - Sotaleikit ja WOPR. Österman taas kirjoitti raporttia viidestä pääkaupunkiseudun mikrokaupasta melkein kuten Merja Issakainen samaisessa Bitin numerossa.

Baron Knightlore lohduttelee Pelikopterissa: "Berserkerin uhoamisesta on turha välittää, hän vain tuuraa minua silloin tällöin, kun itse olen estynyt. Tämä rauhoittanee heitä, jotka esittivät huolestumisensa kirjeitse". Pikemminkin sai heidät nolostumaan, veikkaisin. Oliko tuo nyt kiltisti tehty lukijoille?

Pelit-vuosikirja loppui ja nimike muuttui lehtimuotoiseksi. Pelit-lehden numeroa 1/92 mainostetaan.

* * *

4/92. "Maailma muuttuu ja ikuisina pidetyt arvotkin järkkyvät. Commodoren pitkäaikaisen maahantuojan PCI Datan poistuminen kuvioista toissavuonna alkoi nakertaa Commodore-kuvioita tavalla, joka on johtanut lopulta myös C=lehden lopettamiseen. C=lehti perustettiin vuonna 1987 jakamaan Commodoren omistajille sellaista tietoutta, jota MikroBITIN sivuille ei mahtunut. C=lehdestä muodostui elinaikanaan monelle Kuusnelosen ja Amigan käyttäjälle keskeinen tietolähde, jonka jättämää aukkoa on vaikea paikata".
    Eli näin Bitin pääkirjoituksessa jäettiin hyvästit C=lehdelle. Lehden toimitus siirtyi MikroBITTIIN jakamaan Amiga-asiaa niille, jotka tekivät Amigalla muutakin kuin pelasivat.

Myös Niko Nirvi poistui, Bitistä nimittäin. Tosin hän vain siirtyi Pelit-lehteen.

Niko Palosuo oli keksinyt omaperäisen idean: hän kävi Sri Lankassa ja kertoi aukeaman verran siitä millaista tietokoneharrastus on sielläpäin. Löytyi jopa ainoa sikäläinen MikroBITIN tilaaja: 11-vuotias Jan Johansson, joka ajeli Colombosta ostamallaan ARC 386/25:llä.

Jarmo Österman taas kävi Ruotsissa ("Mitä sanoi ruotsalainen nähdessään pajatson? No tietenkin jasså, jasså!") ja tutkaili onko taloudellisesti kannattavampaa ostaa tietokone sieltä.

Keskiaukeaman juliste oli vaihteeksi muuta kuin tietokonekuva. Toimituksen suosikki Elvira oli pääosassa pelissä Elvira II - The Jaws of Cerberus. Komean julisteen sen kannesta sai.

Peliuutispalstalla mielenkiintoinen pikkujuttu: "Tunnetuin suomalainen peliohjelmoija Stavros Fasoulas on julkituonut mietteitään lehdessä The One for Amiga Games. Miehen mukaan pelit kehittävät monipuolisesti käyttäjäänsä reaktiokykyyn ja koordinaatioon tähtäävissä sekä strategisissa ja taiteellisissa taidoissa. Ohjelmoija on hänen mukaansa jumalainen olento, joka puhaltaa hengen tietokoneeseen. Hänellä on vastuu jättää arkipäivän väkivalta näytön ulkopuolelle. Jäämme odottamaan Stavrosin seuraavaa hengentuotetta".

Wallu teki meta-Mikrokivikauden ujuttamalla mukaan Punaniska-sarjakuvansa, jota hän oli piirtänyt Hesariin kaksi vuotta ja oli piirtävä vielä vuoden.

Muutaman kuukauden rauhaisan elon jälkeen taas kunnon palautetta Bittipostissa. Drewan Störe aloittaa kertomalla lyhyesti ostaneensa 486:n ja antaneensa Amigalle kenkää. Hän vielä peräänkuuluttaa Bittiin valituspalstaa, jossa esiteltäisiin mikroiluun liittyviä varjopuolia ja epäkohtia, ja johon lukijat saisivat kirjoittaa heitä ärsyttävistä asioista ja ottaa kantaa muiden mielipiteisiin. Toimitus taas vastaa lukijoiden tyhmiin kirjeisiin entistäkin näsäviisaammin, koppavammin ja ivallisemmin.

Kuukauden kilpailun aiheena oli anagrammit. 14:sta Bitin toimittajan / avustajan nimestä oli väännetty anagrammi, ja ne piti tulkita. Saaduista 14 nimestä piti vielä kerätä tietyt kirjaimet ja niistä muodostaa erään julkkiksen nimi, ja tästä nimestä piti vääntää hauska anagrammi. Minusta tuli anagrammihullu tämän kilpailun myötä. Keräsin listan kaikista, jotka olivat joskus kirjoittaneet Bittiin, ja tein kaikkien nimistä mahdollisimman huvittavat anagrammit. Siinä meni niin maan perusteellisesti aikaa silkkaan turhuuteen, mutta hauskaa oli. Kaikki 332 anagrammia ovat muuten vieläkin tallella yhdessä vihossa.

* * *

5/92. 90-luvun alun suuria hittipelejä olivat Leisuresuit Larry -pelit. Nämä poikivat myös oheistuotteita. Laffer Utilities oli Sierra On-Linen julkaisema hauska apuohjelmapaketti, jonka tarkoitus oli heikentää tehokkuutta ja lisätä joutoaikaa työpaikoilla. Niko Palosuo testasi ja kehui. Oudosti kuvasta, jossa Larry istuu vessassa ja lueskelee seinätöherryksiä, puuttuu "Ken sent me" -teksti, hehehe.

* * *

6-7/92. MikroBITISSÄ ensimmäistä kertaa yli sata sivua. Matti Saarnela kirjoittaa aiheesta, miten voi tietokoneen käydä kun ukkonen iskee ja kuinka kalliiksi se tulee. Samaa aihetta jatkaa vielä Mikrokivikausi. Mielestäni aika kaksimielisesti. "Kumikauppaan henkilökohtaisia eristeitä hankkimaan".

Lehden keskellä 16-sivuinen PC-extra.

Kari Hintikka kirjoittaa virtuaalitodellisuudesta Lontoon pelihalleissa. Maininnan saavat robottisimulaattori ExoRex (entinen Heavy Metal), hävittäjäsimulaattorit R360 ja VTOL, avaruustaistelupeli Battle Sphere, romurallisimulaatio Total Destruction, surrealistinen Dactyl Nightmare, sekä työn alla ollut Dungeons & Dragons -tyyppinen roolipeli CyberQuest.

Pekka Mannerkorpi kirjoittaa Windowsille - "tällä hetkellä maailman myydyin ohjelma" - tarjolla olevista peleistä. Super Tetris, samantyyppinen palikkapeli Kloz, putkistonkokoamispeli Pipe Dream, maailmanvalloituspeli Risk, Fuji Golf ja laskettelupeli SkiFree ovat muutamia mainittuja pelejä.

Jarmo Österman kävi taas ECTS-messuilla ja raportoi pelikuulumisia asianmukaisella peliuutuuspalstalla. Peliluola-parka kärsi jostain oudosta bugista, designista on jäljellä vain joitakin pääkalloja ja luita. Kivimuuri on kadonnut, samoin logo.

Bittipostissa riehutaan taas, tällä kertaa naisvoimin. Huhtikuun numerossa toimitus vastasi erään tytön, joka oli vaatinut Bitin ottavan vastaisuudessa paremmin huomioon myös mikroilevat tytöt, kirjeeseen: "Tytöt ovat mukavia kapistuksia ja hauskaa, että joitain heistä kiinnostaa mikroilu. Me toimituksessamme otamme aina tytöt huomioon. Availemme ovia ja sen sellaista. Kaikki tyttömikroilijat huomio, lähettäkää kirje toimitukseen ja mielellään myös kuvanne puhelinnumeron kera. Olemme muuten lähettäneet kirjeen Nintendolle, että he vaihtaisivat GameBoy-konsolinsa nimeksi Game Person".
    "Rocky Horror Picture Show" jyrähti tähän: "CowaBITTI! Syvä kannanottoni 4/92 Bitissä olleen Tyttö-79 -kirjeen vastaukseen. Tytöt eivät ole mukavia kapistuksia! Minä en ainakaan ole kapistus enkä tule koskaan olemaankaan. Toinen lainaus: "availemme ovia.." Osaan avata oven itsekin, enkä tarvitse erikoiskohtelua poikiin verrattuna. Ja miksi ihmeessä pitäisi lähettää kuva puhelinnumeron kanssa, kun ei ole mitään järkevää syytä? Entä miltä joku GamePerson kuulostaa? Jos joku idiootti on mennyt ristimään konsolin GameBoyksi, niin miksi sitä enää pitäisi muuttaa?".
    Heti tämän kirjeen alla oli vielä nimimerkin "GameGirl-7?" kirje, jossa vaadittiin enemmän arvostusta tietokoneita käyttäville tytöille.

    Jarmo Österman, joka ensimmäistä kertaa signeerasi vastauksensa tunnistettavasti "JarmoÖ", vastasi: "Täytyy tunnustaa heti kärkeen, että muu toimitus sanoutui jyrkästi irti mielipiteestäni huhtikuun Bitissä. Myönnän ja tunnustan sovinistisuuteni ja sen, etten koskaan availe ovia tytöille". Sitten hän pyysi kohteliaasti muitakin tyttöjä tarttumaan kynänvarteen ja kertomaan, mitä he haluaisivat Bitistä lukea.

Anagrammiaiheisen kuukauden kilpailun tuloksena lehden loppu oli täynnä Kata Kärkkäisestä - hän oli se arvuuteltu julkkis jonka nimi piti muodostaa Bitin toimittajien ja avustajien nimistä - väännettyjä anagrammeja. Eräs kilpailija lähetti jopa maalaamansa kivitaulun (?) johon oli ikuistettu 17 Kärkkäis-anagrammia selityksineen. Voittanut ehdotus oli Akne Räkätankki.

* * *

Pelit 3/92. Minulla on neljä varhaista Pelit-lehden numeroa. Olin lehdestä sen verran kiinnostunut, että ostin muutaman irtonumeron omilla rahoillani. 1993 oli kuitenkin minulle raskas vuosi abijuttuineen ja yo-kirjoituksineen sekä kesätöineen, elo-syyskuun vaihteessa lähdin vuodeksi opiskelemaan Porvooseen, ja MikroBITIN tilauksen halusin lopettaa, koska lehti ei antanut minulle enää mitään... Niinpä ei jaksanut Pelit-lehtikään kiinnostaa sen pitempään.

Numerossa 3/92 kerrotaan Ultima-pelien historia ja arvostellaan Ultima VII - The Black Gate. Nirvin ihastus riitti 90 prosentin yleisarvosanaan, mutta Ossi Mäntylahti oli toista mieltä ja antoi vain 80.

Lisäksi kerrotaan Electronic Arts -pelitalosta... EA oli käsitelty jo kevään 1989 pelikirjassa, mutta eihän toisto pahaa tee ainakaan niille, jotka eivät tuota omistaneet.

Pelihenki-palstalla Wexteen, velho (Kasvi, epäilemättä) pakinoi vanhempien ja sukulaisten kielteisestä suhtautumisesta lasten pelaamishulluuteen. Samalle aukeamalle on oudosti liitetty Gary Larsonin The Far Side- pilakuvien esittely. Eihän niillä ole mitään tekemistä pakinan aiheen kanssa. Larson oli minulle jo tuttu Ilta-Sanomista, luin Harhamaa aina, ja myöhemmin ostin pari Semicin albumiakin.

Syksyn 1991 tietokonepelien vuosikirjassa julkistettu peliohjelmointikilpailu ratkesi Tetris-tyylisen Blocks Fun -pelin eduksi. Anjalankoskelaisen Rauli Prihan taisi olla helppo hymyillä.

* * *

8/92. Lentosimulaattoripelien vastapainoksi Niko Palosuo pääsi testaamaan Finnairin lentosimulaattoria. Japanilassa Toni Hakala tutustui japanilaisten vapaa-ajanviettoon, eli mangaan ja Pachinko-peliin. Ultima VII -peliin tarjottiin ratkaisuohjeet, mutta salakielellä. Mukana oli erillinen laatikko, jossa salakielen koodiavain.

* * *

Pelit 4/92. Tässähän se on - se Stavros Fasoulaksen Amiga-peli, josta oli puhetta jo 1987 Quedexin arvostelun yhteydessä. Galactic oli siis pelin nimi. Tätä kirjoitettaessa sitä ei vain oltu vielä julkaistu. Fasoulasin Wikipedia-sivulta selviää, että se julkaistiin vain brittiläisen The One -tietokonelehden kansilevykkeellä jouluna 1993.

* * *

9/92. Lukijoiden tietokonetöitä esittelevässä Bittigalleriassa tällä kertaa kaksikin kiinnostavaa taideteosta. Toivottavasti Antti Nissisen ja Reijo Karppisen helvetinkoira ei ollut kopiotaidetta - sitä Bittigalleriassa oli nimittäin ollut. Sarjakuva-albumeistaan (Meti, Kuningas Toffee, Pullapoika...) ja Pää Kii -yhtyeen levynkansista tunnettu Aapo Rapi tykkäsi nuoruudessaan kovasta menosta, päätellen tästä ja yhdestä Bitissä myöhemmin julkaistusta työstä.

Salakielikoodattu Ultima VII:n ratkaisuohje jatkuu kakkososalla, ja Pelikopterissa annetaan vinkkiä, miten pelin saa pelatuksi läpi alle 10 minuutissa! Peliluolan logossa on lopultakin saatu P:n, e:n, o:n ja a:n aukot väritettyä mustalla. Mikrokivikaudessa alkaa "neidonryöstötrilogian ihka ensimmäinen osa". Helka haluaa yllättäen kokeilla Hannun lentosimulaattoria ja kohtaa kivikauden version virtuaalitodellisuudesta, kun lentolisko kaappaa hänet mukaansa kesken pelisession.

 

 

 

1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23    24    25    26    27    28    29    30    31    32    33    34    35    36    37    38    39    40    41    42    43    44    45    46    47    48    49    50    51    52    53    54    55    56    57    58    59    60    61    62    63    64    65    66    67    68    69    70    71    72    73    74    75    76    77    78    79    80    81    82    83    84    85    86    87    88    89    90    91    92    93    94    95    96    97    98    99    100    101    102    103    104    105    106    107    108    109    110    111    112    113    114    115    116    117    118    119    120    121