12.9.2020 Hesareiden vuosi 1977 oli yllätyksetön. Hal Fosterin Tarzania julkaistiin joka lauantai 8-12 kuvan verran, ja joka kuvan alla runsaasti tekstiä. Sarja saatiin päätökseen 24. kesäkuuta 1977. Ja Claire Brétecherin Turhaa joukkoahan saatiin tilalle lauantailehteen tammikuussa 1978. Muista sarjoista: Mikki Hiiri oli ollut pitkään täysin kesy pikkulasten sarja niin arkisin kuin sunnuntaisinkin. 1977 julkaistiin vuoden 1964 arkistrippejä ja tuoreehkoja sunnuntaistrippejä. Näitä ei taideta yleisesti juuri arvostaa. Tiikeri oli rutiiniin jämähtänyt lastensarja. Sirkus Bimbon kyynisyys laimeni vuonna 1977. Niin siinä tapaa käydä, kun sarjan maailma on esitelty ja yllättävimmät vitsit on pukattu ulos. Silti sarja pysyi hauskana.
Punasulan hahmogalleria saatiin täyteen 5. syyskuuta, kun esiin astui Turjus - vielä aika erinäköisenä kuin sittemmin:
Rip Kirby sitten... Kirjoitin jo aiemmin, miten murehdin sitä, että käsikirjoittaja Fred Dickenson teki Desmondista idiootin. Erityisesti olen Desmondin puolesta suuttunut ja pahoillani lukiessani tarinoita A Prince in Peril (1964-1965), Fatal Fortunes (1966) ja Too Much Amour, Too (1967). Fatal Fortunesissa Rip joutuu todistamaan, kun palkkamurhaaja eliminoi salaisen palvelun agentin, jonka oli määrä tavata hallituksen jahtaaman rikollisjengin johtaja. Rip ei voi estää murhaa, koska hänen huomionsa vie ennustajanainen, joka on lukemassa hänen kädestään. Nainen on tappajan tuttu ja harhautusoperaatio etukäteen suunniteltu. Kyseinen nainen, Lyra Lynn, pakenee koko sotkua La Paziin, Boliviaan, ja Rip yrittää päästä hänen jäljilleen. Desmondkin pääsee tekemään jalkatyötä, selvittäessään Ripin puolesta Lyran pakoreittiä rautatieasemista, lentokentistä, bussiasemista jne. Tässä työssä Desmond sitten mokaa, kun yksi tappajan, Jack Pagen, kätyreistä sattuu olemaan samalla lentokentällä jossa Desmond saa virkailijalta tiedon Lyran helikopterimatkasta toiselle lentokentälle. Kätyri jututtaa Desmondia, joka itsestään ylpeänä ei pysty pitämään suutaan kiinni, vaan lavertelee tietoja ja toimintasuunnitelmia, joiden avulla myös Page pääsee Lyran jäljille.
4. joulukuuta Antero Halla eli Ansu rupesi piirtämään Helsingin Sanomiin.
Näin olen sitten käynyt läpi kaikki vuosien 1927-1988 Hesarit. Tuntuu kuin tärkeä virstanpylväs olisi saavutettu. Jäljellä ovat vielä vuosien 1989-1997 numerot. Yhdeksän vuotta. Tunnen helpotusta.
15.9.2020 Malmin Fidassa ei mitään, Myyrmäen Fidassa ja kierrätyskeskuksessa en myöskään löytänyt mitään kiinnostavaa. Myyrmäen kirjastossa ei ole enää kierrätyskirjahyllyä, enkä suoraan sanottuna pidä paikan nykyisestä kalsean mustasta ja pelkistetystä interiööristäkään. Entinen sisustus oli kodikkaampi. Kävin eilen planeettakierroksella. Tarkoittaa, että poikkesin Vihreässä Planeetassa lähellä Hakaniemen metroasemaa Black and Whiten vieressä, Punaisessa Planeetassa Helsinginkadulla lähellä Kurvia, Oranssissa Planeetassa Hermannissa Hämeentien ja Sturenkadun risteyksessä sekä Keltaisessa Planeetassa kauppakeskus Itiksessä. Jokaisesta löytyi Kirjayhtymän mustakantisia scifi-klassikoita, ja kannoin kotiin aikamoisen pinon niitä. Nyt pelkään, että tärvelin tuon keräilykohteeni liian aikaisin. On kivaa vain kerätä jotain, mutta se ei ole niin kivaa, kun huomaa liian pian olevansa tilanteessa, jossa kerättäviä on enää vähän ja ne kaikki ovat niitä vaikeimpia ja kalleimpia.
16.9.2020 Nykyisessä taloyhtiössäni on sisäänrakennettu DNA-nettiliittymä, ja DNA:sta on otettu yhteyttä niin puhelimitse kuin tekstiviestitsekin, että voisin vaihtaa halvempaan liittymään. En tee sitä. Olen vuosien varrella vaihdellut sähköntarjoajia ja nettiliittymän tarjoajia sellaista tahtia, etten ole perässä pysynyt. Aina on ollut jopa vaarana, että nopeammin kuin sopimukset ovat sallineet, kun minun on ollut ennen vaikea sanoa "ei". Jospa nyt pitäisin sähkön- ja nettiliittymäntoimittajat samoina ainakin joitakin vuosia. Minua aina harmittaa kun jostain firmasta soitetaan minulle ja kysellään tämänhetkisestä netti- tai sähkösopimuksesta. Nuo kysymykset ovat minulle liian vaikeita, kun ne vieläpä tulevat työaikaan, jolloin en pääse tarkistamaan sopimuspapereitani. Voi kuulostaa hölmöltä, mutta minun on ollut aina vaikea muistaa, mitä merkkiä mikäkin käyttämäni kodinkone, aparaatti tai muu hilavitkutin on. Minulle tärkeää on että kaikki toimii, muu on yhdentekevää. Siksi aina laskettelen noille sähkön- ja liittymäntarjoajille osittain hatusta vedettyä hölynpölyä, kun en muista sopimuksiani kunnolla. Minulla on ollut omat vaikeuteni oppia elämään itsenäisen, itsestään huolehtimaan kykenevän aikuisen elämää, johtuen tavallista traumaattisemmasta ja raskaammasta lapsuus- ja teini-iästäni. Minussa on vielä tuon verran uusavuttomuutta jäljellä. Älkää soimatko minua.
18.9.2020 Vuosien 1927-1978 Hesarit on osaltani käyty läpi, mutta tiirailen vielä myöhempien vuosien tv-ohjelmatietoja ja teen muistiinpanoja. Olen jo aiemmin huomannut mielenkiintoisia piirteitä 1980-luvun alkupuoliskon tv-ohjelmatarjonnassa, ja onhan aiheesta aika karua kerrottavaa. Yleisradio kyllä yritti kovasti. Kansainvälisyys juhli. Milloin mistäkin maailmankolkasta haalittiin esitettävää, joistakin maista enemmän kuin toisista, mutta väliin mahtui hyvinkin eksoottisia kokeiluja.
Joka päivä ohjelmatarjonnasta oli silti vähintään puolet suomalaista tekoa. Mikä ei ole paljon sanottu, sillä ohjelmaa ei tuolloin lähetty hirveän monena tuntina päivässä. Meillä oli kaksi tv-kanavaa, ja kumpikin aloitti lähetykset siihen aikaan kun tavalliset työssäkäyvät olivat palanneet kotiin. Poikkeuksina ykköskanavan lähettämät koulu-tv:t sekä jotkut kielikurssit ja lastenohjelmat, jotka tulivat keskellä päivää. Lähetykset jatkuivat sitten myöhäisiltaan, harvemmin keskiyöhön asti. Telkkariohjelmat pyrittiin siis keskittämään parhaisiin katseluaikoihin.
Ari Pirttisalo, Pahkasika nro 13, 1983
Radion puolella eivät asiat oikeastaan olleet paremmin. Sleepy Sleepersillä oli syynsä Metsäratio-albumin tekemiseen, mutta yhteen asiaan tuli kohennusta kesäkuussa 1980. Musiikkilehti Soundi keräsi yli 16000 nuoren nimet adressiin, joka luovutettiin Radio 2:n johtajalle Keijo Savolaiselle ja suunnittelupäällikkö Heikki Peltoselle. Vaatimuksena oli: lisää rockia radioon! Ja huutoon vastattiin: 2. kesäkuuta 1980 aloitti Rockradio. Näin Soundin numero 3/1980 ja HS 2.6.1980 kertoilivat:
Nykyään taitaa sitten tuntua, että ohjelmaa varttuneille on vaikea löytää kaiken nuorekkuuden ja meiningin seasta, eli ollaan menty toiseen äärimmäisyyteen. Ja on oikeastaan hassua, että yksi tällainen ohjelma on Entisten nuorten sävellahja, joka on suunnattu niille jotka olivat nuoria Rockradion aloittaessa.
24.9.2020 Lämpimät onnittelut Kvaakille uudesta foorumialustasta ja uudesta ulkoasusta. Te tosiaan teitte sen! Vieläpä nopeasti. Pitkään siitä vain puhuitte, kuin kaukaisena utopiana, mutta kun toimeen ryhdyitte, se hoitui kädenkäänteessä. Koska en omista älypuhelinta vaan selaan nettiä pelkästään isolla pöytäkoneella, ei Kvaakin alustan vanhentuneisuus (Absolut Engine, ainakin artikkeli- ja arvostelupuolella) minua haitannut. Hakutoimintoonkin olin tyytyväinen, tosin nyttemmin minua on pänninyt se, että Kvaak ei anna hakea foorumista yhtään mitään ellei ole kirjautunut sisään. Ei tullut edes captchaa kuten ennen. Niinpä jouduin kirjautumaan sisään Kvaakiin aina kun halusin etsiä sieltä viestien seasta jotain. Kaiken huippu oli se, että jos joku oli foorumiviestissään lainannut toisen käyttäjän viestiä, ja klikkasin "Lainaus"-linkkiä päästäkseni sen lainatun viestin kohdalle, näytölle lävähti pelkkä herjausilmoitus. Tämä jälkimmäinen epäkohta on sentään korjattu tuon uuden alustan myötä. Hakutoiminnon näyttävät sen sijaan poistaneen kokonaan ainakin kirjautumattomilta.
26.9.2020 Juu, onhan se ikävä piirre uudistuneessa Kvaakissa, että galleria on jouduttu piilottamaan foorumin uumeniin. Ei enää uusimpia galleriatöitä näytillä pikkukuvina etusivulla, ei satunnaisesti valikoituja vanhoja töitä, ei viimeisimpiä kommenttejakaan. Ei rohkaise ketään lisäämään omia töitä galleriaan, ellei ole takeita että kukaan niitä koskaan huomaa. Toisaalta, aktiivisuus on Kvaakin galleriassa ollut aika vaisua viime vuodet. Omakin aktiivisuuteni tuntuu vähän vaisulta nyt, tai se keskittyy vääriin asioihin. Levykauppoja lähinnä käynyt kiertelemässä, ja antanut kortin laulaa ympäri pääkaupunkiseutua. Yritän nyt ravistaa itsestäni levyjenostohuumaa pois. Kirjoitin Legatio Musicaan kaksi postausta, toisessa käyn läpi suuren osan viime aikojen levyhankinnoistani, toisessa käsittelen paria bootlegiä. Kävin tänään mm. Tapiolan Blue Vinyl Recordsissa levyostoksilla. Redin (jossa en ole käynyt kertaakaan) sokkeloisuutta aina parjataan, mutta kyllä Tapiolan ostoskeskushelvetti on varmasti pahempi sumppu ja labyrintti - ainakin isompi. Yritin päästä ensin ulos Ainoasta, ja pääsin sieltä niin monimutkaista reittiä, että älkää pyytäkö minua toistamaan sitä. Kävelin hetken Pohjantien länsipuolella, ylitin sen uudestaan, pääsin Heikintorille, löysin Blue Vinylin lopulta suht' vaivatta, mutta lisää ongelmia tuli kun piti päästä takaisin metroasemalle. Länsikulma osoittautui umpikujaksi, josta ei päässytkään minnekään. Ainoaan viimein saavuttuani seurasin mielestäni M-opasteita rullaportaita alas, mutta päädyinkin parkkihalliin. Onneksi pinnani on pitkä. 1992-1993 kirosin päiväkirjoissani ja sarjakuvissani sitä, että Tapiola on aivan mahdoton paikka pyöräilijälle. Nyt se on mahdoton paikka jalankulkijalle.
27.9.2020 Suomen televisio tarjosi vuoden 1981 alkupuolella kokonaisuudessaan oikeasti hyvää ohjelmaa. 25. tammikuuta alkoi australialainen draamasarja Vastatuuleen (Against the Wind), jota riitti huhtikuun 26. päivään asti. Jukka Kajava selitti sarjan alkuasetelman:
En katsonut sarjaa aikoinaan, mutta näin siitä jotain kuusivuotiaana kloppina. Vastatuuleen-sarjasta muistettaneen sekin, että aussirokkari Jon English kokeili siinä kykyjään näyttelijänä, Mary Mulvanen kanssa avioituvana Jonathan Garrettina, ja lauloi soundtrackilla hittiballadin Six Ribbons. English pistäytyi pari kertaa Suomessakin, ja ruotsalainen levymerkki Frituna Records julkaisi Skandinaviassa jonkin verran hänen levyjään. Englishin joitakin 70-luvun ja 80-luvun taitteen LP:itä voi yhä löytää vaikka kirpputoreilta. Vastatuuleen-sarjan imuroin joitakin vuosia sitten Pirate Baysta ja katsoin läpi. Vaikkei sarja edusta mieligenreäni, niin hyvin jaksoin sen läpi ainakin sen yhden kerran. Helmi-maaliskuussa totisesti kannatti väijyä telkkarin ääressä. Helmikuun ensimmäisenä esitettiin Akira Kurosawan mestarillinen elokuva Ikiru, seuraavana päivänä BBC:n ammattitaidolla tuottama dokumentti prostituutiosta, sitä seuraavana päivänä vavahduttava kuvaus Libanonin levottomuuksista - dokumentissa näytettiin jopa ihmisten ampumista. Tv 2 loisti näyttämällä 20. helmikuuta alkaen kymmenosaisen dokumenttisarjan Yksi maailma - yksi tulevaisuus, joka tarkasteli kehitysmaiden ja kehittyneiden maiden suhteita eri kulmista. Kansainvälisin voimin tehdyn sarjan suomalaisessa johdantojaksossa kuvattiin, kuinka maailma on nykytilaansa tullut, missä ovat rikkaiden ja köyhien maiden välisen kuilun syyt. Viikkoa myöhemmin sarjassa oli vuorossa ruotsalaisten dokumentti asevarustelusta. Ikään kuin esimakuna sarjasta nähtiin 10.2. Mauri Päivisen 20-minuuttinen dokumentti, joka konkeettisin esimerkein valotti, mihin Suomen avustusmarkat päätyivät. 19. helmikuuta nähtiin Hannu Karpon reportaasi Tosi asiaa: Nuorison alkoholin käytöstä. Ohjelmassa nuorison juominen kuulemma totisesti näyttäytyi kaikessa karmeudessaan, mutta Jukka Kajava peräänkuulutti jälkeenpäin kolumnissaan vielä pureutumista juomisen syihin - tosin arvellen, että syyt saattavat olla liian vaikeasti ymmärrettäviä ja hahmotettavia. 24. helmikuuta alkoi uusintana David Attenboroughin loistokas 13-osainen dokumenttisarja Elävä maa, joka kunnianhimoisesti käsitteli koko elollisen maailman historiaa syntyhetkistä nykypäivään asti. Amerikkalainen ABC oli tuottanut lähes kolmituntisen dokumentin Salaiset neuvottelut - panttivankina Amerikka. "Yhteenveto niistä neuvottelu- ja kaupankäyntiyrityksistä, joita panttivankikriisin kestäessä tehtiin amerikkalaisten vapauttamiseksi Iranista", kertoi Hesarin esittelyteksti. Dokumentin oli ohjannut Pierre Salinger, ABC:n Pariisin toimiston päällikkö ja presidentti John F. Kennedyn entinen lehdistösihteeri. Hänen henkilökohtaisten kytkentöjensä avulla pystyttiin jututtamaan sellaisiakin henkilöitä, joiden merkitystä kriisin ratkaisemisessa ei oltu aiemmin tiedetty. Kokonaan videotekniikalla tehty dokumentti oli mahdollisuus työstää esityskuntoon useita kertoja, ennen kuin panttivangit viimein vapautettiin ja Salinger vapautui vaitiololupauksestaan. Dokumentin ensi-ilta USA:ssa oli vain kaksi päivää kriisin laukeamisen jälkeen. Suomen MTV ehti ensimmäisenä muunmaalaisena tv-yhtiönä ostamaan dokumentin ja raivasi sille esityspaikan hyllyttämällä vähäksi aikaa jonkin kokoillan elokuvan 2. maaliskuuta. Myrskyluodon Maija uusittiin 10. maaliskuuta alkaen, Ikirusta alkanut pieni japanilaisklassikoiden sarja jatkui Kenji Mizoguchin Kalpean kuun tarinoilla 9. maaliskuuta ja Yasujiro Ozun Tokyo Storylla 3. toukokuuta. 22. maaliskuuta Grigori Alexandrovin kooste Sergei Eisensteinin keskeneräiseksi jääneestä suurelokuvasta Que viva México. Alexandrov oli Eisensteinin työtoveri, ja hän oli koostanut siihen mennessä täydellisimmän katsauksen tästä Meksikon historiaan pureutuvasta elokuvasta, josta olisi epäilemättä tullut neuvostoliittolaisen elokuvan ikiklassikko, mikäli Eisenstein olisi saanut jatkaa sen tekoa vuotta kauemmin. Ruotsalaisen Roy Anderssonin väärinymmärretty Giliap ja Luis Buñuelin Viridiana ehtivät vielä ennen maaliskuun loppua ohjelmistoon. Vappuna televisio alkoi lipsua ottamalla ohjelmistoon kaksi sarjaa, jotka Kajava haukkui onnettomiksi. Anschi ja Mikael oli neliosainen saksalaissarja kahdesta nuoresta. Anschi oli tehtaassa kesälomallaan ahkeroinut koulutyttö, Mikael proletaaritaustainen poika joka sattui samaan tehtaaseen töihin. Nuorten välille leimahti lempi, joka kohtasi ongelmia kun Anschi lähti vanhempensa kanssa Italiaan. Mikael päätti liftata perässä. "Sarja on täynnä huonoja näyttelijöitä, ja heillä puolestaan on ollut huono ohjaaja. Ilmaisullisesti ollaan kuin harrastajateatterin lukuharjoituksissa. Suomalaisnuoret hihittänevät Anschin ja Mikaelin ongelmat hengiltä. Niin sadunomaisia ne ovat", tyrmäsi Kajava sarjan. Jatkossa telkkarin tarjonta sentään koheni kohtalaiseksi koko loppuvuoden ajaksi. Flopit jäivät lähinnä joihinkin tv-näytelmiin. Aina kriittinen Jukka Kajava oli sentään kahdesta tv-sarjasta innostunut. Amerikkalainen saippuaoopperaparodia Kupla (Soap) ja brittiläisen Kenny Everettin Videoviihdettä jaksoivat pitää hänet telkkarin ääreen naulittuna. Niiden tekijät kun uskalsivat ravistella. Kajava murehti Kuplan kieltämistä eli sarjan lopettamista USA:ssa, ja keksikin syyn. Amerikassa erilaiset tahot kirkosta tätiyhdistyksiin olivat pyrkineet painostamaan tv-yhtiötä lopettamaan Kuplan, koska se käsitteli arkoja aiheita, kuten homoseksualismia, aivan liian viihteellisesti. Yhdessä jaksossa nähty valkoisen miehen ja mustan naisen välinen suudelma taisi olla kuitenkin viimeinen pisara. Tätä Kajava jo hiukan pöyristyneenäkin arveli 10. marraskuuta 1981 julkaistussa kolumnissaan. 2.9.1981 meillä alkanut menestyssarja Dallas sen sijaan oli tietysti hänelle kauhistuksen aihe: pinnallista, todellisuudesta vieraantunutta seksillä rahastamista, näyttelijät eivät osaa näytellä eikä heidän tarvitsekaan, sillä "ihmiskuvat ovat yksipuolisia kuin liikennemerkit". Perheellisenä Kajava oli myös kovasti huolissaan lastenohjelmien soveltuvuudesta. Hän vieroksui jenkkiläisiä kohellusanimaatioita - eikä vain Tomia ja Jerryä, vaan myös jokaviikkoisessa Pätkiksessä näytettyjä sekalaisia vauhtipiirrettyjä. Hän oli huolissaan jopa siitä, jos jokin lastenohjelma tuntui tuputtavan lapsille aikuisten maailman arkisia huolia liian varhain. Välillä kolumnit maistuivat liian setämäisiltä. Jos oli ohjelmisto ollut 1979-1980 aikamoisen täynnä neuvostoliittolaista materiaalia, niin 1981 itänaapurissa tehtyjen ohjelmien määrä väheni jonkin verran, ja pohjoismaiden osuus korostui entisestään. Neukkuelokuvia toki esitettiin edelleen säännöllisesti, kuten lyhyempiäkin ohjelmia. Suomessa kai ajateltiin, että tanskalaiset muusikot ja muut sikäläiset taiteilijat ovat kovasti kiinnostavia, heistä nähtiin dokumentteja vähän väliä. Toki myös tanskalaisten, norjalaisten ja ruotsalaisten tekemiä dokkareita pohjoismaisista suurmiehistä samoin kuin tavallisten pulliaisten omista ongelmista, jotka voitiin soveltaa Suomenkin oloihin.
1.10.2020 Kuten olin suunnitellut, kävin toistamiseen Kampintorin antikvariaatissa ja Kummisedässä. Hoidin sen asian alta pois eilen, koska kohta ei varmaan enää uskalla. Koronatapaukset kun ovat rajussa nousussa. Eli Kirjayhtymän scifi-sarjaa haeskelin, ja ostin kaikki puuttuneet osat jotka löysin. Kummisedästä löytyi viisi, Kampintorilta yksi. Viimeksimainittu paikka tarjosi Aldissin Helliconian kevään. Se oli sillä ylimmällä hyllyllä, johon en viime käynnillä yltänyt. Nyt ylsin, kun otin ne metallitikkaat avuksi. Lacroix - Genin: Yanns äventyr (Yann le migrateur): Illusionernas planet (ruots.) Ensimmäisen Yann le migrateur -albumin arvostelin Kvaakissa. Aion olla ihan hissukseni kotona tästä eteenpäin.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62
|