21.9.2012

Olen kyllä niin syvällä sarjakuvakeräilyvaiheessa, ettei levyjen keräily kiinnosta yhtään. Hyvä että keräilykohteeni vaihtelevat ja vuorottelevat kausittain, ei mene kerralla ihan älyttömiä määriä rahaa kun ei kerää kuin yhtä juttua kerrallaan.

Sarjistoivelistani on mukavasti kutistunut. Laaki 2/93 Mustan kanin kolosta (muuttanut Hämeentielle, pahus!). Kolme Suomen MADia Sturenkadun antikvariaatista (nuhjuinen ja keskinkertainen divari, taisi olla viimeinen kerta kun siellä kävin - ei sieltä löydä paljon mitään ostettavaa). Itäkeskuksen divarista kaksi ensimmäistä Semicin Natashaa 20 & 18 eurolla mutta myyjä tiputti kaksi euroa yhteishinnasta pois. Kävin kaikesta huolimatta toisenkin kerran Sarjakuvakeskuksessa aikeenani vain katsella hyllyjä. Mutta kun silmiini osui Piko ja Fantasio New Yorkissa kolmella eurolla... eihän sitä tarjousta voinut ohittaa! Pikkuisen nuhjaantuneet kannet, mutta sisäsivut ovat siistit. Oranssista Planeetasta Eisnerin Spirit 3, Regis Loiselin Peter Pan - Lontoo, Mic Vaillant: Tallipomo pulassa, Sarjakuvan maailmat - antologia (1982) sekä ykköspainos Ahlqvistin ja Kutilan Piirrä sarjakuvaa-oppaasta. Kakkospainos minulla oli ennestään, mutta sitä olen hiukan töhrinyt tussilla. Siististi täydentänyt viivoja. En silti rohkene luopua tuosta kakkospainoksesta, vaan säilytän sitä ykköspainoksen rinnalla. Tunnearvoa ja niin pois päin. Netistä tilasin ja sain Yoko Tsunoja, Natashoja, Yakarin majavaseikkailun sekä Filemon ja A:n haaksirikkoisen. Akateemisesta Kirjakaupasta löysin Yoko Tsunon Hong Kongin lohikäärmeen englanniksi vajaalla kympillä, hoo! Suomeksi tuota on vaikea löytää halpaan hintaan.

Kontulan divarista löysin Arktisen Banaanin julkaiseman Joonas-opuksen sekä Tove Jansson-koosteen Muumien matkassa. Muistin lapsena lukeneeni Muumi-kuvakirjan Kuka lohduttaisi Nyytiä ruotsiksi ja ihastelleeni vaikuttavaa, dramaattista, pelottavaakin kuvitusta. Olin jo aika pitkään vilkuillut vaivihkaa ympärilleni josko tuo opus sattuisi eteeni, mutta turhaan. En ollut viitsinyt kysellä mistään että löytyisikö Nyytiä, ajattelin että jos huomaan kirjan niin ostan. Nyt kun löysin tuon Muumien matkassa-kirjan, pläräsin sitä ennen ostopäätöstä ja yllätyin. Olihan sisäsivuilla se Kuka lohduttaisi Nyytiä, mutta ei se näyttänyt ollenkaan siltä kuvakirjalta jota lapsena luin. Sen sijaan toinen Muumi-kuvakirja, joka noiden kansien väliin oli painettu, Vaarallinen matka, näytti heti oikealta. Hitto, sehän se lapsena lukemani kuvakirja olikin! Jep, Vaarallinen matka, mukana hahmot nimeltä Tofslan och Vifslan eli Tiuhti ja Viuhti. Kun kirjassa oli mukana vielä sarjakuvaa sekä otteita Muumi-novelleista, niin kirja päätyi heti minun haltuuni.

Levyhyllystäni löytyy jonkin verran tarinoita, siitä miten jonkin levyn sain hankituksi. Leppävaaran kirjasto luopui muutama vuosi sitten (2008?) vinyylilevyistään. Osa myytiin Tikkurilan kirjastoon, osa laitettiin poistomyyntiin. Ostin aika pinon levyjä kahden euron kappalehintaan. Alivaltiosihteerin kaksi ensimmäistä, Neumannin kaksi ekaa sooloa, Malvina Reynoldsin "West Coast Woman" Love-julkaisuna, Jimi Suménin "Screenplay" (tämä oli minulle tärkeä... keräilyarvoa levyllä ei taida juuri olla, mutta minä sain täpinöitä), Outi Poppin soololevy, Liisa Tavin levyjä, Fabricsin "Tonight", Dingo-Even soolot, Frank Robson sings Mick Hanian, Eero & Jussi & The Boysin singlekokoelma... Sain irrotetuksi tarrat siististi. Vain leimat jäivät jäljelle. Olen ostanut samasta kirjastosta myös Twiggy Oliver-CD:n ja Sensuurin Hellää terroria korville-kokoelman.

Oudoin tapa tutustua johonkin bändiin: Kontran kokoelma-CD "Suurimmat iskut", kuten koko bändin tuotanto, koostuu, kuten tunnettua, pelkistä coverbiiseistä. Useimmat alkuperäiset olivat minulle aikoinaan aivan obskyyrejä, joten päätin sivistää itseäni ja saalistaa kasetille kaikki Kontran biisien alkuperäisversiot samassa järjestyksessä kuin ne Kontran levyilläkin ovat. "Miedolta levyltä" löytyy biisi nimeltä "Bändin paras", alkuperäinen on jonkun Gibbonsin säveltämä "Leader of the Band". No, ei minulla ollut vuosia sitten hajuakaan alkuperäisesittäjästä, joten rupesin kuuntelemaan kaikkia kohdalle osuneita "Leader of the Band"-nimisiä biisejä siinä toivossa että oikea löytyisi. Ei ollut Dan Fogelberg ainakaan, pahus... Green Grass Recordsista ostin Amazing Blondelin Mulgrave Street-LP:n, koska siinäkin oli "Leader of the Band"-niminen biisi. Sika säkissä. Mutta ilokseni tykkäsin levystä jossain määrin heti ensikuulemalla, joten rahani eivät menneet hukkaan. Oli tuuria. "Mulgrave Street" olisi voinut olla aivan kamalaa musaa.

Se Kontran versioima "Leader of the Band" on tietysti Steve Gibbonsin Short Stories-albumilta peräisin. Amazing Blondel-tuttavuuteni taas tuotti toisen hyvän hedelmän eli "Blondel"-LP:n, jonka taisin ostaa VR:n kirpputorilta. Tarina päättyi siis kaikin tavoin onnellisesti.

Jossain vaiheessa olin innostunut värivinyyleistä ja kuvalevyistä. Sillä tavalla tutustuin kahteen ennestään aivan outoon brittibändiin. The Flys julkaisi v. 1979 "Name Dropping"-singlensä vihreälle vinyylille prässättynä. Ostin sen tietämättä mitään koko bändistä - tai no, tiesin Soundin arvostelun kyseisestä sinkusta ja "Pertti Ström" antoi sille kommentin "ns. new wave-bändi, mutta liian lähellä Smokieta ollakseen uskottava. Siedettävää melodista käyttöpoppia". Rakastuin täysillä The Flysin tuotantoon. Fischer-Z:n singlen The Worker / Kitten Curry Ström arvosteli myös: "Tämän sain oikein kuvalevynä, mutta olen lahjomaton. Tämä on progepaskaa. Koirakin suuttui." Ostin silti tuon kuvalevyn koska se oli kuvalevy, oli peetä tai ei. No joo, enpä tosiaan tykännyt minäkään. Netistä kuitenkin huomasin, että Fischer-Z:llä oli fanisaitti. Kaikenlaiset bändit ne faneja keräävätkin, ajattelin. Vaan annas olla, lainasin kirjastosta jonkin aikaa myöhemmin yhden new wave-kokoelma-CD:n jossa oli Fischer-Z:ltä yllättävän hieno biisi "So Long". Höh, ehkä tässä bändissä sittenkin on jotain... Päätin riskeerata ja ostin Tunnelin Levystä kokoelma-CD:n bändin tuotannosta. Kolahti. Siitä sitten bändin levyjen keräily alkoi. Nokkamies John Wattsin soololevyn "One More Twist" löysin Malmin kirpputorilta. Yksi harvoista levylöydöistäni siinä paikassa. Pointer Sistersin varhainen livelevy, Akron Compilation, Pepe & Paradisen ensi-LP ja Johnnyn mainospuffisingle "Siis eipä huolta" ovat ne muut levyhankintani siellä. No, onhan siinäkin.

Eli jos The Flys ei olisi prässännyt tuota yhtä sinkkua vihreäksi ja Fischer-Z omaa sinkkuaan kuvalevyksi, en tiedä olisinko vieläkään löytänyt noita bändejä. Näinkin mitättömästä asiasta se voi olla kiinni.

Tuntuu kyllä että Soundissa haukuttiin suunnilleen puolet levyistä. Kehuja irtosi vain silloin kun Wallenius arvosteli 50's-60's-musaa, Montonen reggaeta ja diskoa, "Pertti Ström" punkia... no, jokaisella oma kenttänsä. Mikko Montonen oli itseasiassa kaikkein ylikriittisin Soundin toimittajista. Niponiponipo... Onneksi hän keskittyy nykyisin viinin lipittämiseen. Varmasti kivempaa kuin musiikin kuuntelu.


22.9.2012

Muutaman kerran käynyt mielessä pitäisikö kerätä loputkin Zoom-albumit. Niitähän on kaikkiaan 14. Navahot (=Blueberryt) minulla on muodossa tai toisessa, Mic Vaillantit on kaikki myös. Vielä olisi siis 6 Zoom-alpparia. Yksi Bruno Brazil, kaksi Bob Moranea, yksi Buddy Longway ja kaksi Punapartaa. Pääsin yhdessä divarissa pläräämään jo kolmatta kertaa Bruno Brazil-Zoom-albumia "Tehtävä viidakossa" ja viimeistään nyt totesin että ei, ei, ei miellytä silmääni. Liian jäykkää jälkeä. Eli suhtaudun varauksella loppuihin Zoomeihin. Buddy Longwayn ja Bob Moranet huomasin Oranssissa Planeetassa ja pläräsinkin niitä - korjaan ehkä ne pois ennen kuin joku muu ehtii. Bob Morane-seikkailun Kivijättien kosto uskaltauduin nyt hankkimaan, mutta sehän ei kuulu Zoom-albumeihin.

Mitä Zoom-lehtiin tulee, niin en ole niistä ennen jaksanut kiinnostua. Liikaa toimintapainotteista sarjakuvaa makuuni, ja vastapainoksi sitten Asterixia, Umpah-pahia, Tinttiä ja muita minulle ennestään tuttuja albumimuodossa julkaistuja tarinoita. Nyt on sellainen fiilis, että jos löytyy vuosikertanippu halvalla, niin ehkä. Muuten ei. Onhan niissä ne kaksi Blueberryä (Kaivos ja Luoti), Dupan piirtämä Klorofylli-tarina Suuri vaellus sekä Cubitusta. Irto-Zoomeja löytyi Itäkeskuksen divarista (38 kpl) ja Espoontorin Pikku Jonesta (pienempi määrä), mutta en minä...


27.9.2012

RateYourmusicissa 6952 elokuvaa arvioituna. Olen pitkään aikaan katsellut lähes pelkästään suomalaisia elokuvia. Olen nähnyt useimmat vuosien 1931-1969 suomileffat, mutta vain pieni osa on jäänyt mieleen tarpeeksi hyvin, jotta olen voinut antaa niille arvosanan. Niinpä olen katsellut telkkarista kaikki vanhat elokuvat uudestaan ja antanut niille vihdoinkin sen kaivatun arvosanan. En voi sanoa oikeasti pitäväni vanhoista suomileffoista, olen katsonut niitä lähinnä yleissivistyksen vuoksi. Ja kun niitä tarpeeksi näkee, oppii tunnistamaan kaikki näyttelijätkin. Sitten voi viettää koko leffan naamabongaillen. Hei, tuossa on Pentti Viljanen... Reino Valkama... Rauha Rentola... Uljas Kandolin... Kaarlo Halttunen... Eino Kaipainen... Irja Rannikko... Kullervo Kalske... Heikki Savolainen... Saara Ranin... Joskus harvoin huomaan elokuvien joukosta jonkin yksittäisen helmen jolle voin antaa jopa 3,5 tähteä. Se on antoisaa. RYMiin olen jaksanut lisätä jok'ikisen tähän mennessä tehdyn suomalaisen teatterissa esitetyn elokuvan joka sieltä on puuttunut. Melkein. Nimimerkki Kyvetti on paikannut jättämiäni aukkoja. Olen laittanut kaikkiin suomalaisiin elokuviin "finland"-tagin, myös dokumentteihin. Kun sitten klikkaan tagilinkkiä, siinä on 1233 elokuvan lista, jonka valitettavasti saa näkymään vain aakkosjärjestyksessä. Ne elokuvat, joille olen antanut arvosanan, saan näkymään kronologisessa järjestyksessä - voisinpa tehdä saman tempun jonkin tietyn tagin saaneille elokuville. Olisi se komeaa, kun saisin esille kronologisen listan kaikista suomileffoista.

RYMissä minua kiukuttaa eniten käyttäjät, jotka eivät vaivaudu kirjoittamaan biisilistoja kun lisäävät sinne levyjä. Välillä levystä ei laiteta muita tietoja kuin nimi ja julkaisuvuosi. Jos ei jaksa kirjoittaa mitä biisejä levyllä on, ei RYMiin pitäisi lisätä levyjä ollenkaan. Olen siitä profiilisivullani ärähtänytkin, vaan eihän yhden ihmisen purkaus mitään vaikuta. Minä en lisää yhtään levyä ellei ole tarkkaa biisilistaa, jossa biisit ovat oikeassa järjestyksessä. Sen listan kaivan esille vaikka sitten kirjastosta jossa säilytetään vanhoja suomalaisten äänitteiden vuosikirjoja. Tikkurilan kirjastossa on, siellä olen monien levyjen biisiluettelot poiminut ja kotona lisännyt levyt sitten RateYourMusiciin. Periaatteessahan minun pitäisi lisätä niitä biisilistoja levyihin joiden kohdalla ne puuttuvat, mutta kun kaikki muutokset ja tietojen lisäämiset täytyy hyväksyttää moderaattoreilla. Se voi kestää hyvinkin kauan. Itse lisäsin 9 - 11. elokuuta useisiin suomilevyihin biisilistat. Ne odottavat yhä hyväksymistä. Tuskaa. Niinpä minulla on sitten vähän sellainen asenne, että jos muut eivät viitsi biisilistoja kirjoittaa, niin en minäkään vaivaudu niitä myöhemmin lisäämään. Antaa olla ne levyt ilman biisilistaa sitten jatkossakin. Mutta kyllä ne biisiluettelot pitäisi kirjoittaa heti kun jonkin levyn lisää RYMiin, sillä ei ole sanottua että kukaan muukaan koskaan vaivautuu sitä tekemään. Discogs-sivustolla biisilistan kirjoittaminen on pakollista, niin pitäisi olla RateYourMusicissakin. Sellainen palvelee kuluttajia, kun saavat ennakkoon tietää mitä levy sisältää ettei tarvitse pähkäillä onko jokin levy hankkimisen arvoinen, onko tuossa julkaisussa joitain itseltä puuttuvia biisejä.


2.10.2012

Eilen aukesi Myyrmäen kirjastossa kirjojen, sarjakuvien ja levyjen poistomyynti. Olin kärppänä paikalla. Levyt katsoin läpi, samoin osan kirjoista - joiden joukossa oli ainakin yksi Ray Bradburyn kirja joka olisi kelvannut minulle. Kirjat kuitenkin unohtuivat kun iskin silmäni sarjakuviin. Hohhoo, Luupäät 2-9! Minulla on ennestään englanninkieliset jpg-skannaukset koko saagasta. En ole ehtinyt niitä lukea. Joskus nähdessäni divareissa Luupäitä olen miettinyt pitäisikö ostaa, mutten ole viitsinyt kerätä niitä yksitellen ja metsästää puuttuvia osia. Nyt sain lähes koko sarjan kerralla. Antaa sen ykkösalbumin olla, kun minulla kuitenkin on ne skannaukset.

Sitten oli kaksi Enki Bilalin albumia: 32. joulukuuta ja Tapaamme Pariisissa. Hm, mieluummin olisin halunnut nähdä poistomyyntihyllyssä Bilalin vanhempaa tuotantoa, Metsästysretkeä, Unien vankilaa, Koston veljeskuntaa ja sen sellaisia. Myöhemmästä tuotannosta olen lukenut Kvaakissa niin ikäviä kommentteja. Mutta olkoon, 50 senttiä kappale kun maksavat, niin kyllähän ne mukaan lähtevät.

Vielä Berliinin muurin murtumisen kunniaksi 1990 tehty antologia Murros - rautaesirippu repeää. Pettymys sikäli, että useimmat niistä piirtäjistä, joista juuri olin innoissani, eivät ole tehneet koosteeseen varsinaista sarjakuvaa. Max Cabanes ja Jacques Tardi - aukeaman kokoinen kuva. Miguelanxo Prado - neljä sivua kuvitettua tekstiä. Mézières - yksi sanaton aukeama, jossa kaksi isoa ruutua ja kaksi pientä. Moebiukselta yksi sivun kokoinen ruutu, Bilalilta yksi vähän pienempi. Manaralta on sentään nelisivuinen sarjakuva (ilman nakuilua), vaikkakin mykkä. Neil Gaiman-faneille tiedoksi, että hän on tehnyt sivujen reunoille ulottuvan, aukeaman kokoisen synkkäsävyisen kuvan, jonka päällä on seitsemään osaan jaettu teksti. Vaikuttavan näköinen työ. Mutta hei, kuvien ja sarjojen pointti on tärkeämpi kuin pituus tai ruutujen määrä. Pitää tutkia tätä albumia ajatuksella...

Murros julkaistiin samanaikaisesti 13 maassa. Ruotsipainos on sikäli uniikki, että siihen on vielä 8 ruotsalaistekijää tehnyt omiaan, eli sivuja on tuossa "Efter muren"-painoksessa enemmän. Måns Gahrton ja Johan Unenge ovat taatusti työskennelleet yhdessä, samoin kuin Ulf Jansson ja Magnus Knutsson - ja miten lienee Andreassonien laita?


6.10. 2012

Tehdessäni pienen divarikierroksen vähän aikaa sitten, ruksasin Vuorimiehenkadulla sijaitsevan Antikvariaatti Kauppamakasiinin pois kirjoittamattomalta divarilistaltani. Toinen kerta kun siellä kävin, ja minusta tuntui että paikka on nyt niin täyteen tupattu ja ahdas ettei siellä mahdu hoikka mies edes kääntymään. Sarjikset ovat hyllyssä isoissa pinoissa joita täytyy selata siten että ottaa parinkymmenen albumin mytyn käteen, vilkaisee selkämyksiä, asettaa pinon jonnekin lattialle (mikäli edes lattialla on tilaa), tutkii seuraavaa vastaavankokoista nippua jne. Koko ajan saa samalla liikkua varovasti ettei tönäise joka puolella olevia kirjapinoja. Minulla oli koko ajan kylmä hiki otsallani kun sarjakuvavalikoimaa tutkin, kun pelkäsin että kohta tapahtuu jokin onnettomuus. Tarjontakin oli vähän laihaa, mutta etten olisi poistunut tyhjin käsin semmoisen vaivan ja tuskan jälkeen, ostin Tarun Vanhoista herroista ja Ahlqvist-Kutilan Piirrä sarjakuvaa-oppaan kakkospainoksen. Nyt sai muinoin töhrimäni kakkospainoskappale sitten lähteä ja siisti kappale tuli tilalle. Siinä se nyt on hyllyssäni Oranssista Planeetasta hankkimani ykköspainoksen vieressä. Taru Vanhoista herroista sisältää kaikki jo omistamani kolme albumia kokonaisuudessaan sekä albumin verran lisämateriaalia. Kannatti siis sekin ostos. Tuosta lisämateriaalista minulla tosin oli jo pieni osa ennestään, mutta ei siis kaikkea.

Sääliksi käy divarinpitäjiä jotka pakkaavat liikkeensä niin täyteen ettei asiakas lopulta löydä sieltä mitään, kun ei mihinkään uskalla koskea ettei kirjapinot romahda.


9.10.2012

Jumalauta noita spämmääjiä. Tänään tuli guestbookiin taas yksi spämmiviesti. Sinne ei tule ollenkaan asiaviestejä, vaan pelkkää roskaa. Viuh - sinne se lensi tiehensä kuin leppäkeihäs, ja taas on vain nuo samat neljä viestiä vieraskirjassa.

Ei tänne tosiaan kukaan muu eksy...


14.10.2012

Paskiaiset jatkavat häirintää. Se helvetin huumeidenmaahantuojasomali soitti taas puolenyön aikaan pitkän, pitkän hiljaisuuden jälkeen. Kuten ennenkin, löin "luurin" korvaan sanomatta mitään, mutta neljännellä soitolla päätin vääntää asian rautalangasta tervehtimällä sitä elämänpilaajaa "FUCK YOU"-tokaisulla. Toivottavasti vihdoinkin meni kaaliin. Pitäisikö vaihtaa puhelinnumeroa?

 

27.10.2012

MusicStackia en ole käyttänyt enää maaliskuussa sattuneen ikävän tapauksen jälkeen.
Tilasin kaksi LP-levyä australialaisesta levykaupasta nimeltä Essendon 2nd Hand CDs Records and books. Myyjä ilmoitti seuraavana päivänä, että pahoittelut, toinen levy onkin jo myyty. Toinen levy sentään löytyi edelleen liikkeestä. No, maksoin sen PayPalin kautta - myyjälle kun ei Visa-kortti kelpaa - ja jäin odottamaan ilmoitusta levyjen postittamisesta. Kuukausi kului ilman mitään viestiä, kunnes sain sähköpostissa ilmoituksen että tilaukseni on peruutettu, koska maksu ei ollut saapunut. Maksoin rahat asianmukaisesti myyjän PayPal-tilille, joten miten niin eivät rahat muka olleet saapuneet?

En viitsinyt käyttää PayPalia paljoa, koska Visalla maksaessa ei tarvitse sentään alvariinsa siirrellä rahaa tililtä toiselle ja odottaa muutama päivä että rahat sinne siirtyvät. PayPal-tililläni oli rahaa vielä muutama euro, siirsin ne takaisin pankkitililleni ja lopetin sitten kokonaan PayPalin käytön. Niin pahasti tämä tapaus sattui. Vajaat 26 euroa meni kankkulan kaivoon, enkä saanut niitä koskaan takaisin. Ilmoitin asiasta PayPalille, ja sain muutamaa päivää myöhemmin sähköpostitse viestin myyjältä, että miksen viestitellyt hänelle ensin tästä asiasta ennen kuin valitin PayPalille, ja että hänellä on levy yhä tallella, hän voi postittaa sen muutaman päivän kuluessa jos yhä haluan sen. Vastasin että kyllä kiitos kiinnostaa se levy ja pahoittelin vielä aiheuttamaani pahaa mieltä.

Kissanviikset hän mitään postitti! Rahat meni, mutta levy jäi saamatta!

En voinut laittaa myyjälle negatiivista palautetta MusicStackissa, koska tilaus oli siellä merkitty peruuntuneeksi. Laitoin MusicStack-profiilisivulleni äkäisen viestin, joka muistuttaa minua siitä, etten enää käytä ko. sivustoa. Vieläkin korpeaa tämä tapaus kun sitä ajattelenkin.




Harri teki minulle palveluksen hankkimalla omilla ja vaimonsa varoilla uuden USB-vinyylilevysoittimen. Tiistaina sain ja asensin sen, seuraavana aamuna sain äänenkin kuulumaan tietokoneen kaiuttimista. Vanhassa soittimessa oli äänivarsi käytössä kulunut, joten ääni kuului säröisenä. Nyt soivat vinyylit taas puhtaasti uudella soittimella.

Autottoman ihmisen on vaikea päästä eroon vanhoista, hajonneista sähkölaitteista, varsinkin jos asuu vielä kaukana moisten laitteiden keräyspisteistä. Ullakkovarastossani oli mukava valikoima vuosien varrella hajonneita tai tarpeettomiksi käyneitä sähköllä käyviä tavaroita. Pari viikkoa sitten otin viimein tehtäväkseni viedä niitä vähän kerrallaan Hermannissa sijaitsevaan kierrätyskeskukseen. Ensimmäinen satsi sisälsi tietokoneen näppäimistön, vanhemmilta 1996 omaan kämppään muuton yhteydessä saamani CD-soitin/radiolaitteen, huonon ja halvan tupladekkikasettisoittimen sekä pienen aggregaatin jota käytin ripatessani vinyylilevyjä vuosina 2007-2008 kun minulla oli vielä USB:tä alkeellisempi vinyylilevysoitin.

Kolme päivää sitten toinen satsi. Litteän tietokonenäytön ja sen vanhan USB-vinyylisoittimen onnistuin tunkemaan urheilukassiin, vaikkei vetoketju mennytkään enää kiinni. Reppuun sujautin loppuunkäytetyn kahvinkeittimen. Sitten suoriuduin pakaaseineni junaan, Rautatientorilla hyppäsin bussiin, Arabianrannassa Kumpulan kampuksen kohdalla bussista pois ja sitten parin kilometrin kävely kierrätyskeskukseen. Siivoan nykyisin mm. Arabianrannassa sijaitsevaa päihdeklinikkaa kolmesti viikossa, joten kierrätyskeskus on melkein matkan varrella.

Vielä pitäisi saada viedyiksi yksi printteri ja yksi tietokoneen keskusyksikkö. Printteri on ainakin ongelma. Se ei taatusti mahdu kuin pahvilaatikkoon, ja pahvilootaa jossa on tulostin sisällä on vielä ikävämpi kantaa kuin pelkkää tulostinta. Mahtuukohan edes keskusyksikkö urheilukassiin?


3.11.2012

Kun vähän väliä joutuu muistutetuksi siitä, miten vähän suomalaiset ymmärtävät ruotsinkielen päälle, alkaa miettiä onko pakkoruotsin vankkumattomassa kannattamisessa mitään mieltä. Oikeasti, ei suomea äidinkielenään puhuville taida kannattaa takoa päähän kieltä, joka ei sinne tartu. Kun kerron etunimeni, kaikki kuulevat "Janne". Sukunimeni taas vääntyy melkein poikkeuksetta Winbergiksi. Tänäänkin sain selville, että Saunalahti oli turhaan yrittänyt lähettää kännykkälaskua sähköpostiosoitteeseeni, jonka alkuosan he olivat jollain ilveellä onnistuneet vääntämään muotoon janwinberge. Ei siinä ole kuin YKSI n-kirjain, painakaa se kalloonne. Puhuessani puhelimessa jonkun laitoksen virkailijan tai muun työntekijän kanssa, minua säälittää kun hän osoitetietojeni oikeellisuutta tarkistaessaan melkein vääntää kielensä solmuun yrittäessään tavata kotikatuni ruotsinkielistä nimeä. Aina tekee mieli huokaista, että kadulla on myös suomenkielinen nimi, olisiko sen lausuminen helpompaa. Kerran olen kyllä niin sanonutkin, mutta tietysti tietoni on rekistereissä kirjoitettu ruotsiksi ja näillä yksipuolisilla tiedoilla viralliset instanssit joutuvat asiat kanssani hoitamaan.

Onko mikään ihme, etten koskaan vaadi ruotsinkielistä palvelua missään, vaan hoidan kaikki asiat suosiolla suomea puhuen.

Näitä elämän pieniä (suomenruotsalaisen) murheita...


15.11.2012

 

 

maki-blf


Järjestyksessä toinen Fabrice Tarrinin Maki-albumi Bravo la famille (2011) kuvailee nyt 14-vuotiaan päähahmon elämää tarkemmin ja syventää hahmon persoonaa. Samalla se tarjoaa lukijalleen laveamman, monipolvisemman tarinan useine juonikuvioineen, jotka kaikki liittyvät jollain tavoin toisiinsa.

Kakkosalbumissa kerrotaan tällä kertaa suoraan, että Makin vanhemmat ovat eronneet. Kesäleiritarinassa tämä jätettiin yhden vihjaavan repliikin varaan. Isä nähdään ensimmäistä kertaa Bravo la famillen alkuun sijoitetussa takautumassa, minkä jälkeen hypätään "nykyhetkeen" kuusi vuotta eteenpäin. Maki on jäänyt väliaikaisesti isovanhempiensa luokse hemmoteltavaksi. Isoäiti kertoilee
auliisti ventovieraille ihmisille tyttärenpoikansa kyseenalaisista elämäntavoista jopa tämän itsensä kuullen. Isoisä on pahasti sairas ja vuoteenoma, rykien kurkustaan vihreää limaa. Makin äitikään ei ole välttynyt pahoilta ongelmilta, mikä jo ykkösalbumin lopussa paljastettiin...

 

 

 

makiblf-1

 


makiblf-2Suhteellisen suuren osan Bravo la famille- albumin sivumäärästä syö tapahtumaketju, jossa Maki taskurahattomana ensin näpistää tavaratalosta isoäidilleen lahjaksi Nana Mouskourin CD:n, joutuu tavaratalon vartijan kuulusteltavaksi, ja myöhemmin metrossa kahden ongelmanuoren silmätikuksi ja uhkailujen kohteeksi. Osoittautuu, että Makin vanha tuttava Daniel on nimitetty varsin huomattavaan virkaan mainitussa tavaratalossa hänen muhinoituaan turvallisuuspäällikön kanssa, niinpä hän onnistuu turvautumaan melko kyseenalaisiin keinoihin auttaakseen kamuaan pääsemään eroon vainoajistaan.

Juuri enempää ei Bravo la famillen juonesta voi paljastaa spoilaamatta samalla Un lémurien en colo- albumia, niin tiiviisti kakkososa jatkaa ensimmäisen osan tarinaa. Ilmaan jätetyt juonilangat solmitaan huolellisesti yhteen, ja matkalla tavataan useita ykkösalbumista tuttuja hahmoja.
Missään nimessä en suosittele Bravo la famillen lukemista ensin, muuten ei tajua monestakaan asiasta yhtään mitään. Tämän albumin lukeminen jätti minut onneksi paljon paremmalle mielelle. Vaikka traagisuuksilta ei nytkään vältytä, ei mikään nyt satu minuun kipeästi ja tunnu turhan henkilökohtaiselta.

Tarrin kuljettaa rinnakkain useita sivujuonia, joista muikeimmat hetket tarjoavat Makia ahdistelleiden huligaanien myöhemmät vaiheet. Yksittäiset humoristiset yksityiskohdat niin kuvissa kuin dialogissakin palkitsevat ranskaa kehnomminkin osaavien lukijoiden vaivan, kunhan ne onnistuu ymmärtämään. Takakansi jatkaa Un lémurien en colo- albumin takakannen jujua ilmoittamalla, että inspiraationlähteenä on toiminut oikea perhe... "ja oikea tapetti!"

Fabrice Tarrin on tehnyt nyt roimasti viitseliäämpää jälkeä kuin ykkösalbumissa. Jotkut yksittäiset kuvat kaupungin kaduista, metroasemasta, Makin isovanhempien kodista sekä erinäisistä rakennuksista ja kaupunkirakennelmista tuovat silmille nautintoa. Kuvat - edelleenkään en voi kutsua näitä kehyksettömyyksiä ruuduiksi - on suunniteltu häkellyttävän taitavasti. Kompositiot, kuvakulmat, perspektiivit... silti jälki on elävää, lennokasta ja tarpeen tullen täynnä säpinää. Mietityttämään jää vain se seikka, että kaikki eläinhahmot - myös naaraspuoliset eläimet rintoineen - liikuskelevat häpeämättömästi alastomina, joidenkin työasuja sekä Makin pariin otteeseen käyttämää takkia lukuunottamatta. Kaupungeissa ei siten liene paljon tarvetta vaateliikkeille? Eläimethän ovat silti oikeassakin maailmassa vaatettamattomia, niinpä on vain luonnollista kuvata ne sarjakuvissakin pelkkä syntymälahjana saatu turkki yllään.

 

 

 

 

makiblf-3

 


Parhaan fiiliksen minulle jättää ulkotarinallinen seikka. Kieli on nyt asteen pari mutkikkaampaa ja dialogi runsaampaa kuin Un lémurien en colo- albumissa, mutta kykenin lukemaan repliikit varsin sujuvasti tällä kertaa. Joskus meni jokin repliikki täysin ohi, mutta pystyin ymmärtämään karkeasti arvioiden noin 80 % puhekuplista aivan kokonaan jopa ilman sanakirjan apua. Tällä kertaa sain vieläpä lukea etukäteen ainoastaan 15 sivua englanniksi. Lopuista minun oli selvittävä kylmiltäni, mutta selvisin hyvin. Tämä rohkaisee minua hankkimaan jatkossa entistä enemmän ranskankielistä sarjakuvaa.

 

 

 

makiblf-4

 


Bravo la famillen ensijulkaisun jälkeen, vuoden 2011 helmikuun alussa, Spirou-lehden numerossa 3799, julkaistiin nelisivuinen ystävänpäiväspesiaali, jossa Alice vie Makin tapaamaan (eronnutta) isäänsä. Näillä kahdella on siis yllättävän paljon yhteistä... Valitettavasti tämän tarinantyngän loppukäänne jättää taas kerran sieluuni surujäljen. Tarrin on vieläpä ilmoittanut, ettei aio enää piirtää Makia, joten pohdittavaksi jää, jääkö Alice pysyvästi itkemään menetetyn poikaystävänsä perään...

Fabrice Tarrinilta on saatavilla myös albumi Le parcours d'un puceau, joka sisältää ainakin ensimmäisen Maki-tarinan Un
cœur de lémurien, sekä albumit Sexe, amour et déconfiture ja Charlotte Gainsbourg mon amour. Myös kahdessa viimeksimainitussa on Makin näköinen otus pääosassa, mutta tämä kantaa piirtäjänsä nimeä ja on selkeästi Tarrinin omakuva. Tarinatkin ovat vahvasti omaelämänkerrallisia ja ronskiudessaan enemmän aikuiselle yleisölle suunnattuja.


2.12.2012

Elämäkerrassani koetin mahdollisimman hienovaraisesti vihjaista, että syytän isäpuoltani siitä, että minusta tuli joskus 1987 paikkeilla niin sulkeutunut ja hiljainen (en halunnut ilmaista asiaa suoraan, jos vaikka vanhempani joskus lukisivat teostani ja suuttuisivat syytöksistäni). Tai pikemminkin syytän sitä rajua shokkia jonka koin, kun muutin isäpuolen ja hänen tyttäriensä luokse - aivan erilaiseen maailmaan kuin mihin olin Kavallintiellä, synnyinkodissani, tottunut. Reagoin tähän sulkeutumalla vähitellen turvaan omaan maailmaani. Ympäröivä maailma oli käynyt liian vaikeaksi kestää.

Vieläkin tästä ajasta on jälkiä jäljellä. Sosiaaliset taitoni kohtaavat joskus rajansa. Huomaan joissakin tietyissä tilanteissa, että minun pitäisi nyt kertoa jotain toiselle ihmiselle tai kysyä jotain, mutten saa mitään ulos. Tuskalliseltahan se tuntuu.

Minua inhottaa, jos toinen huomauttaa siitä miten hiljainen olen. Omasta mielestäni saatan puhua juuri silloin paljon, tai ainakin enemmän kuin normaalisti, mutta silti olen toisen mielestä hirveän vähäpuheinen. Siitä asiasta en halua kuulla huomautuksia. Tekee mieli sanoa toiselle, että turpa kiinni tuosta asiasta. Vaikka olen vähäpuheinen, en ole sulkeutunut (enää). Puhun kun on asiaa, enkä höpöttele. En edes pidä ihmisistä jotka puhuvat paljon. Minulle ovat teot tärkeämpiä kuin sanat. Joskus mielessäni jopa käy ajatus, että ihminen joka jotain asiaa tehdessään puhuu taukoamatta kyseisestä asiasta ei itseasiassa ole niin kauhean fiksu, kun taas viisas ihminen ei tarvitse sanoja jotain tehdessään, koska hänelle se asia on niin päivänselvä että sanat ovat vain turhia.

Eletyt vuodet ikävine kokemuksineen ovat saaneet minut luomaan ympärilleni kovan, paksun, suojaavan kuoren joka peittää herkän, tunteellisen, lämpöisen sisimpäni. Oikeasti olen mitä isoimman ja kultaisimman sydämen omaava ihminen, mutta ympäröivä maailma on kohdellut minua tavalla joka on pakottanut minut kätkemään todellisen persoonani kylmän ulkokuoren alle. En tiedä onko kukaan tapaamani ihminen osannut nähdä tämän kuoren lävitse. Ainakaan kukaan ei ole ääneen arvioinut minua. Sisimmässäni toivon, että tapaisin joskus jonkun joka vaistoaisi pehmeän sisustan kovan kuoren sisällä.

Jokin aika sitten tapasin taas Harrin. Hän kertoi lukeneensa elämäkertani, kuten myös joku muu... hänen poikansako...? Vai kenestä muusta hän puhui? Vuodatin kyyneliä liikutuksesta. Joku on lukenut "Sukuni viimeisen" ja vieläpä kertoo siitä minulle! Joku tuntee minut nyt läpikotaisin. Se tuntuu niin hyvältä.

Vuodet ovat syöneet pois huumorini. Ennen lauoin koko ajan mielessäni purevia, osuvan hauskoja kommentteja asioista jotka näin tai kuulin ympärilläni. Enää ei irtoa. Olen kadottanut huumorini. Minusta on tullut totinen. Jos ennen ajattelinkin, että voisin olla hyvä elokuvakoomikko, niin enää en ajattele niin.


3.12.2012

Työelämä on nöyristänyt minua liikaa. Viime perjantaina tuntui että puolet kaikesta mitä tein meni pieleen, mutta silti en kokenut sitä epäonnenpäivänä. Sain kuitenkin kaiken tehdyksi, ja koska teen työtä täysin itsenäisesti, ei kukaan huomannut mitään eikä kenenkään tarvitse tietää. Eivät mokailuni edes tuntuneet missään. Muutaman tunnin kuluttua olen kotona missä on lämmintä ja mukavaa, voin syödä vatsani täyteen ja viihdyttää itseäni tietokoneen parissa. Jollakulla muulla olisivat menneet voimat ja hermot, mutta minä olin täysin tyyni. Vaikka ulkona oli paha talvimyrsky ja liikenne sekaisin.

Toisaalta taas olen kokenut paljon tilanteita, jolloin minun olisi pitänyt valittaa huonoista oloista, mutten viitsinyt. Olen liian tottunut jatkuvaan pieneen kärsimiseen. En kehtaa korottaa ääntäni ja vaatia parempaa. Tämä on seurausta liian monista nöyryytyksistä ja epäonnistumisista työelämässä. Myös liian monista tapauksista, joissa olen epävarmuuteni takia tehnyt asioita vaikeimman kautta, joutunut rehkimään vähän turhaankin, mutta lopulta saanut kuitenkin kaiken asianmukaisesti tehdyksi ja oppinut että asiat kyllä hoituvat aina lopulta vaikkei niitä tekisi kätevimmällä mahdollisella tavalla.

Olen liian kiltti ja nöyrä. Olen aina ollut - jo lapsena - mutta elämänkokemukset ovat korottaneet nämä ominaisuuteni kymmenenteen potenssiin. Kiltteyttä ja nöyryyttä on kertynyt minuun liikaa. Kärsin hiljaa, koska olen niin tottunut siihen ettei se enää edes tunnu missään.


7.12.2012

Eilen olimme perinteisellä itsenäisyyspäivän illallisilla turkulaisessa ravintolassa. Mukana olivat minä, äiti, isäpuoli, isäpuolen tyttäret, Jonnan lapset sekä Mian poikaystävä Risto. Mia on ollut Riston kanssa jo kaksi vuotta mutta vasta nyt näin hänet ensi kertaa.

Pöytäkeskustelu kierteli paljon ruoan ympärillä. Minulla ei ollut siinä mitään sanottavaa. Enhän minä harrasta ruoanlaittoa, vaan syön mahdollisimman yksinkertaisesti ja halvasti. Ei ole varaa herkutella ja seikkailla makumaailmoissa, eikä kiinnostustakaan. Ruoka tuo vain hetken nautinnon, mutta hyvästä levystä tai sarjakuvasta on iloa loppuelämäksi. Enemmän vastinetta rahoille. Heh.

Pääni oli kyllä koko ajan täynnä ajatuksia, muttei mitään sellaista mitä olisi ollut sopivaa tai normaalia laukoa ääneen siinä tilanteessa, tai edes sellaista mikä olisi liittynyt kulloiseenkin keskusteluaiheeseen. Siinä yksi syy miksi olen niin hiljainen. Pääni on täynnä kaikkea, mutta se kaikki seilaa omissa sfääreissään. Taidan olla täysin vieraantunut muiden ihmisten arkielämästä ja ajatusmaailmoista. Siinä se. Silti en ole hullu enkä välttämättä edes outo. Se mikä niin monia muita kiinnostaa ei anna minulle mitään. Kiinnostuksenkohteeni ovat marginaalisempia ja olen täysin uppoutunut niihin. Tai pikemminkin, ne eivät ole marginaalisia - kukaan lähipiirissäni ei vain satu olemaan kiinnostunut samoista asioista kuin minä. Muualta kyllä löytyisi vaikka kuinka paljon ihmisiä jotka ovat omistautuneet samoille asioille kuin minä, ja jos löytäisin ympärilleni vain heitä, ei kenenkään enää tarvitsisi sanoa minua hiljaiseksi.

Frej kertoi aika ihmeellisen asian omasta lapsuudestaan. Hän kärsi riisitaudista, joten isä antoi hänelle kahdesti päivässä sekoituksen: kananmunaa, (jokin toinen ainesosa jota en muista) - ja jaloviinaa! Tätä kahdesti päivässä. Pikkulapselle. Jaloviinaa oli 1-2 desiä. Tämä auttoi, ja isäpuoleni luut kasvoivat. "Ja sivuvaikutuksena tuli insinööri", Risto letkautti, ja koko pöytäseurue nauroi.

Riisitauti johtuu D-vitamiinin puutteesta. No, sitä on kyllä kananmunassa (pahus kun en muista mikä se yksi ainesosa oli), mutta jaloviinaa???


14.12.2012

Tämä joulukuu on ollut aivan tolkuton sarjakuvien keräilykuukausi. Toisaalta olen syksyn ja talven aikana tehnyt töitä niin kovalla urakalla että nyt se palkitaan: rahaa on tullut muutaman viime viikon aikana ovista ja ikkunoista. Palkitsen itseäni sarjishankinnoilla. Alkavat kerättävät sarjakuvat olla kohta vähissä. Ensi vuosi tulee olemaan pakostakin rauhallisempi sillä rintamalla.

Huipennuksena Blueberry-albumi Kultainen luoti, jonka tilasin tamperelaisesta Makedoniasta 70 eurolla. Eilen saapui postissa. Kultainen luoti on ollut minulle vähän sellainen Graalin malja. Olin epäileväinen tulenko koskaan olemaan sen albumin omistaja - ainakaan suomenkielisen painoksen. Nyt voin ihailla albumia ulkoa ja sisältä ja olla mitä suurimmassa määrin sen ylpeä omistaja. Että tuntuu hyvältä!

Ranskan Amazonista tilaamiani Ankardo- ja Filemon-integraaleja odottelen vielä. Maki-albumit luettuani innostuin ranskankielisten sarjakuvien lukemisesta ja keksin, että voisin tilata ranskankieliset painokset sellaisista toivelistallani olevista sarjakuva-albumeista, joiden suomipainoksista joutuu maksamaan isoja keräilyhintoja. Tilaan Ranskasta puuttuvat Tim ja Tom- & Yakari-albumit sitten tammikuussa.

Blueberryjä puuttuu vielä kaksi: Rautahepo ja Kadonnut kaivos. En tiedä miten ne hankin - ranskaksi voivat olla kovin vaikeita luettavia minulle. Sama juttu Yoko Tsunojen suhteen, niissäkin on kieli hankalaa. Natashoja puuttuu vain yksi, eli Musta leski. SS Libricon kauppaa sitä 45 eurolla, ostanko sen ensi kuussa vai tilaanko ranskankielellä? Marsupilami-albumeja uupuu kolme, mutta niitäkään en jotenkaan ole hirveän kiinnostunut hankkimaan ranskaksi. Täytyy katsoa miten niiden kanssa käy. What comes naturally, eli annan ostopäätösten muotoutua itsestään.


16.12.2012

Netsarlin nettisarjakuvakilpailun äänestysaika päättyy tänään. Pikkuisen jännitän ymmärtääkö kukaan omaa sarjaani vai eikö kolahda kellekään. Se Pokémon-sarja ja se toinen, tunkkainen ja kömpelösti tietokoneen
avittamana tehty sarjis jäivät kesken, joten eivät päässeet loppukilpailuun mukaan. Ensinmainitussa (Papermonkey's 'Nuts Lock') on kivasti piirrettyjä eläinhahmoja ja tunnustan vilkaisevani sarjaa välillä juuri sen takia. [ JECOL ], eli se toinen, tuntuu edelleen aivan luotaantyöntävältä. Juuri sellainen sarjakuva, jota EI pitäisi tehdä.

Loppukilpailussa sain yhden kovan haastajan. LaNiemen Valkoinen pariisitar on hyvä novelli. Tekijä ei osaa juuri piirtää, mutta tarinankerronnan hän hallitsee. Sen huomasin jo aiemmin Piksun seikkailuista. Annoin äänestyksessä täydet kolme pistettä sille.

Harmittaa että annoin yhden pisteen vahingossa yhdelle Mia Käkström-Nummersin rivolle, sotkuisesti piirretylle tekeleelle, kun sen olisi ansainnut nimimerkki Wispien Elämänmuotomme ongelmat. Oh well, kolme ja kaksi pistettä menivät sentään oikeisiin osoitteisiin. Kaksi pistettä sai nokkasiilin Probably a Tree.


18.12.2012

Talossamme alkaa ensi helmikuussa putkiremontti. Olin tänään kahdessa peräkkäisessä tiedotustilaisuudessa, joista jälkimmäisen pitivät remontin tekevän firman edustajat. Kokouksissa, kun osanottajilta kysyttiin kannanottoja remontin puolesta tai sitä vastaan, en nostanut kättäni kummallakaan kerralla. Olen sitä mieltä, että antaa remontin tulla jos sitä kerran halutaan, mutta olin hyvin huolissani itseeni kohdistuvista käytännön ongelmista ja vaivoista.

Ensinnäkin, minunhan on hankittava väliaikainen asunto remontin ajaksi. Tänään sain tietää, että minun asunnossani myllertäminen alkaa heti maaliskuun alussa ja jatkuu toukokuun puolelle asti. Tämä oli yksi asia jonka halusin tietää. Samalla meille näytettiin väliaikaisia asuntoja vuokraavan firman yhteystiedot. Hienoa, otan sitten sinne yhteyttä ja kysyn väliaikaismajoitusta viikkojen 10-19 ajaksi. Tämäkin tieto rauhoitti minua jonkin verran.

Kolmas minua huolettava asia on, tuleeko jossain vaiheessa korvaavia kuluja minun maksettavikseni. Taloyhtiö joutuu ottamaan ison lainan remontin maksamiseksi ja mietin, joutuvatko kaikki asukkaat maksamaan jotain kompensaatiota tästä. Nousevatko vuokrat vai tuleeko kertamaksu? Tähän en saanut vastausta, enkä kehdannut kysyä.

Netsarlin vuoden nettisarjakuva -äänestys on päättynyt ja tulokset julkistettu. Hypokriton sai 9 pistettä ja sijoittui kolmanneksi. Hienoa että muutama ymmärsi sarjakuvani päälle jotain.

Probably a Tree sai 12 pistettä ja toisen sijan, Elämänmuotomme ongelmat voitti 14 pisteellä. Suosikkini Valkoinen pariisitar jäi niukasti taakseni, 8 pistettä sai.

Postista sain tänään haetuksi ranskankieliset Ankardo- ja Filemon-integraalit. Jip, nyt on runsaasti purtavaa. Ankardo-integraali sisältää Usvahäät joka minulla on ranskaksi jo ennestään, sekä toivelistallani olleet Amerzonian ja Valkoisen Cadillacin. Muistitikullani olevat englanninkieliset skannaukset Amerzoniasta auttavat minut alkuun kun yritän uppoutua Ankardon ranskankieleen.

Filemon-opuksessa on viisi albumia: suomeksikin julkaistut A:n haaksirikkoinen ja Kolmen pöllön aukean arvoitus (jotka minulla on ja jotka auttavat minut alkuun Filemon-ranskan opiskelussa), toivelistallani olleet Villi piano ja Riippuva linna, sekä suomeksi julkaisematon Le voyage de l'incrédule.

Posti toi myös Huuto.netistä voittamani Peyon piirtämän albumin Minä olen Mustonen (1989). Olin taas ainoa huutaja, sain albumin kolmella eurolla. Mustonen on mustavalkea kissa, alkuperäiseltä nimeltään Poussy. Ranskaksi ilmestynyt näköjään vain kolme albumia. Ruotsissa julkaistiin kaikki vuosina 1980-1981: Här kommer Katten Karlsson, Hallå där Katten Karlsson ja Se upp Katten Karlsson. Suomessa homma tyssäsi tähän yhteen Mustoseen, vaikka takakannessa mainostetaankin kahta seuraavaa albumia joita ei sitten koskaan tullut. Tämä suomijulkaisu on elänyt minulta ihan pimennossa. Vasta vähän aikaa sitten sain tietää että tämmöinen on olemassa, ja ajattelin että voisin vaikka metsästää sen käsiini. Voisi olla hyväkin tai sitten ihan lasten höpösarjakuvaa.
      No niin, puolen sivun vitsijuttuja tavallisesta kotikissasta joka seikkailee kotona ja kaupungilla ja tekee kissamaisia juttuja. Lapsille suunnattua pikkukivaa sarjakuvaa. Mutta onhan tämä sentään Peyon tekemää!

Kiva päivä.


20.12.2012

Ostinkin sitten Espoontorin Pikku Jonesta kahdeksan Zoom-lehteä, juuri niitä joissa on Kadonnut kaivos-Blueberry ja Timjami-tarina Suuri vaellus. Kaupan päälle kahdeksan sivua Cubitusta sekä pienet annokset Bob Moranea, Mic Vaillantia ja Punapartaa. Kolme numeroa vielä, niin minulla olisi Blueberry- ja Timjami-tarinat kokonaisuudessaan ja voin unohtaa loput Zoomit.


23.12.2012

Vasta äsken huomasin Netsarlin sarjakuvakilpailussa sijoittuneiden sarjakuvien saamat palautteet. Pakko kopioida tänne Hypokritonista kirjoitetut kommentit:


"Ihana tarina ja piirrosjälki, tykkään."

"Juoni ja piirustustyyli ovat tavallisesta poikkeavia ja omalaatuisia. Tarinaa oli helppo lukea eikä mikään jäänyt epäselväksi. Mielikuvitusta on käytetty tehdessä runsaasti."


"Mielikuvituksellinen ja hyvin piirretty sarjakuva."


Kiitos kommentoijille! Kyllä minua lämmittää saada vihdoinkin vähän palautetta sarjakuvistani - vieläpä positiivista sellaista! Jatkossa aion yrittää rutistaa itsestäni vielä parempaa jälkeä. Minusta tuntuu että nyt olisi vihdoin pakko tarttua taas kynään ja jatkaa Mutatoitunutta metsää.

Viime päivinä olen keskittynyt vähällä vapaa-ajallani (teen PITKIÄ työpäiviä) pienentämään lukemattomien sarjakuvien pinoa.

Otan aakkosjärjestyksessä:

Bernard Prince - kaksi suomenkielistä albumia selasin aika nonchalantisti läpi. Joitakin kohtia luin vähän enemmän kiinnostuneena. Ihan kelvollista huumorilla kevennettyä (Barney Jordan) toimintasarjakuvaa. Hermann ei totisesti ole suosikkipiirtäjiäni, mutta meneväthän nämä albumit minulla alas. ***

Enki Bilal: Jakten. Metsästysretki ruotsiksi. No mutta tämähän on ihan toista maata kuin 32. joulukuuta ja Tapaamme Pariisissa. En koskaan opi pitämään Bilalin ihmishahmoista. Ilmeettömiä ryppynaamoja ulkonevine kulmineen, korkeine poskipäineen ja tuimine katseineen. Mutta voi taivas, mitä piirrosta. Maalausta. Mikä tarina. Mitä kerrontaa. Tunnustan, etten ymmärrä politiikasta mitään, historiasta en paljoakaan ja poliittinen historia on minulle kuin kiinankieleen perehtyisin, mutta kyllä Metsästysretki kuuluu niihin albumeihin, jotka saavat minut ylpeäksi eurooppalaisesta sarjakuvataiteesta. *****

Blueberry - muutama albumi oli vielä lukematta, mutta kävin kaikki keräämäni albumit tekojärjestyksessä läpi. Suosikikseni nousi Kultainen luoti tarinansa ja tunnelmansa ansiosta. Jos piirrostyöstä taas kilpaillaan, niin Tsi-Na-Pah vie voiton. "Murtuneen nenän" ruutujako, upeasti kuvitetut yksittäiset kohtaukset ja visuaalinen kikkailu nousevat tarinan yläpuolelle. Muita erityisen hyviä mustikoita ovat Yksinäinen kotka, Kenraali Kultatukka, Lainsuojaton ja Angel Face. Rakastan vankilapako- ja junanryöstötarinoita, ja Lainsuojaton on molempia. Eikö ole monenkaan Blueberry-fanin parhaat-listalla tuo albumi?

Bob Morane: Hirmuliskojen temppeli. Lisää pähkähulluutta. Moranet kannattaisi kyllä lukea pokkareina eikä sarjakuvina, jos perusteellista tarinankerrontaa haluaa. Albumithan ovat tiivistelmiä alkuperäisistä romaaneista, parhaat palat poimittu sarjakuvaversioihin ja jätetty juonten pohjustukset ja henkilöhahmojen kehittely tilanpuutteen takia pois. ***½

Didier Comès: Uneksivien puiden talo. Parempi kuin odotin. En uskonut, että Comès jaksaisi huikeiden Silencen ja Lumikon sekä vaisumpien Evan ja Sydänpuun jälkeen enää tehdä ihmeitä. Uneksivien puiden talossa tarina ei tosiaan ollutkaan niin ihmeellinen, vaan meni loppupuolella aika korniksi. Sitävastoin tunnelma oli sanoinkuvaamaton. Monen ruudun kohdalla pysähdyin äimistelemään taidolla luotuja visuaalisia efektejä ja täräyttäviä graafisia shokkeja. ***½

Vittorio Giardino: Kohtalokkaita lomia. Täytyyhän hyvässä sarjakuvakokoelmassa olla tällaistakin kahvipöytäsarjakuvaa. Puolitiehen jätettyjä tarinoita, nättejä maisemia, kauniita ihmisiä, tyylikkyyttä, tyhjää kevyttä kesälukemista joka ei kuitenkaan ole täysin vailla särmää. Tapahtuihan tässä albumissa tylyjäkin asioita: murhia, seksiä taka-ajatusten kanssa, petollisuutta. ***

Gotlib: Namusetä. Tähän albumiin törmäsin sattumalta 90-luvulla vähän groteskeissa ja oudoissa olosuhteissa, jotka jääkööt kertomatta. Sen verran vain, että tiedän mitä Kauniaisten kirjastosta kadonneelle albumille tapahtui. Itse albumista... no sehän oli juuri sitä mitä nimikin lupasi. Olisin toivonut monipuolisempaa sisältöä. Tämä nyt oli vain tällaista Myrkky-lehteen hyvin sopinutta huumoria. Gotlib on kuitenkin mainio tekijä, tutustuin miehen tyyliin 80- ja 90-lukujen taitteessa Ilta-Sanomien sarjakuvasivuilla julkaistujen juttujen ja Voittamaton Lucky Luke -albumissa olevan spagettilänkkäri-LL-pastissin myötä ja tiedän että kaverin tuotantoa kannattaa tutkia. **½


Daan Jippes: Havank - Aivopähkinä. Tässä oli mieletöntä vauhtia. Rauhallisissakin kohtauksissa riitti liikettä. Tarinassa nyt oli sama vika kuin dekkareissa aina, en pysynyt kärryillä. Minä ihastelinkin tässä Jippesin kynänjälkeä sekä joka ruudusta huokuvaa Eurooppalaisuutta isolla kirjaimella. Tämän mannereurooppalaisemmaksi ei sarjakuva pääse. ****

Milo Manara. Lumimies on visuaalisesti vaikuttavin hankkimistani Manaroista. Se riittää minulle. On tarinakin silti tarpeeksi jännittävä pitämään mielenkiintoani yllä, vaikka umpikliseinen onkin. Se suuri seikkailu ja Vihan päivä 1 & 2 ovat ihan samasta puusta veistettyjä. Tajunnanvirtaa jossa ei noudateta minkäänlaista logiikkaa. Tästä tarinat itsekin ovat hyvin tietoisia, ja silmää isketään lukijoille tämän tästä.
Lumimies - ***½
Se suuri seikkailu, Vihan päivä 1 & 2 - ****

Natasha: Cherchemidin vyö - tämä oli jäänyt lukematta, vaikkei ole edes viimeisin hankkimani Natasha. Vauhtia riitti, mutta loppu olisi voinut olla parempi. ***½

Piko ja Fantasio. Franquinin jälkeinen tuotanto Sieninevan sukuhautaa lukuunottamatta kokonaan lukematta. Vähän aikaa sitten sain kokoelmani täyteen kun uhrasin Kulkukatin pojassa 40 euroa Triangeli iskee -albumiin. Nyt on aika nauttia keräilyn tuloksista. Luen kronologisessa järjestyksessä, eli aloitin Triangelilla ja Omenaviiniä tähtiin -albumilla, Fournierin töillä. Enpä löydä Fournierin tyylissä paljon kehujen aiheita. Tylsää ruutujakoa, yksitoikkoisia kuvakulmia. Tapahtumat kuvattu yleensä sivusuunnasta hahmojen pään tai keskivartalon korkeudelta. Toimintajaksot jäävät likilaskuisiksi, kun Fournierilta puuttuu taito kuvata hävityksen kauhistusta. Triangelissa irtipäässeen junan mellastus ympäri kaupunkia näytti melkein tylsältä. Harvinainen saavutus. Välillä onnistunutta huumoria sentään, ja Fournier tavoitti päähahmojen persoonallisuudet hyvin. Omenaviiniä tähtiin on piirun verran onnistuneempi albumi kuin Triangeli iskee, kiitos aiheensa ja muutamien outojen pikkuideoiden. **½ (TI) / *** (OT)

Nic Brocan trilogia - Uusi jääkausi, Musta laatikko ja Hiljaisuuden salaisuus - on aika surullinen jakso P&F:n historiassa. Lukukelpoisia, mutta niin kovin heppoisia albumeja. Mieleen tulevat jotkut 80-luvun Lucky Luke -albumit, ja se on ikävää se. **

Tome & Janry tarjosivat aikamoisen piristysruiskeen. Virus on jo hyvä albumi, mutta P&F Australiassa, Komeetan kelloseppä, Zorbulin aika ja P&F New Yorkissa saivat minut ihan äimäksi. Ruutuja kun tutkii tarkkaan, löytää vaikka kuinka paljon visuaalisia gageja. Huumori on runsasta etualallakin eikä vain taustalla. Ja niin paljon erikoisia ideoita on onnistuttu keksimään. **** (Virus) / ****½ (muut)

Zorbulin ajan ja New Yorkin väliin sijoittuu kuitenkin suomeksi julkaisematon La jeunesse de Spirou, jonka löysin Sarjakuvakeskuksesta ruotsiksi kahdella eurolla: Heja Spirou! Voisinkin esittää kainon toiveen ettei ainakaan tätä albumia koskaan suomennettaisi. Tome & Janrylta kummallinen hairahdus. Spip esittelee viisi tapausta Pikon ja Fantasion elämän varrelta. Niistä vain ensimmäisessä Piko ja Fantasio ovat oikeasti, albumin alkukielisen nimen mukaisesti nuoria, eli koulunpenkillä. Muut neljä tarinaa ovat sitä tutumpaa erilaisten tapausten selvittelyä. Toisiinsa liittymättömistä tarinanpätkistä, runsaasta sisäpiirivitsailusta ja yleisestä pähkähulluudesta syntyy melkoinen soppa. *½

New Yorkin jälkeen lukuvuoroaan odottaa Kauhun kyydissä.


 



1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12    13    14    15    16    17